معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه نقش گبه به نوعی نشان از گریز از تکرار است، گفت: طرحها و نقشهای گبه کاملاً ذهنی است و بیشتر طرحهای هندسی را در بر میگیرد.
حسین عباسزاده گفت: از اولین نیازهای بشر وجود زیر اندازی مناسب بود و گبه از نخستین دستاوردهای انسان برای تامین این نیاز است، که تا امروز در نقاط مختلفی از جهان بافت میشود.
وی افزود: گبه، نوعی فرش با پرز بلند است که نمونه آن را در نقاط مختلف ایران از جمله، منطقه قاینات در خراسان جنوبی یافت میشود.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهارکرد: گبه همانند قالی زیرانداز گرهدار و دستبافتی است که قدمت آن به لحاظ نیاز اجتماعی جوامع بشری، امکان سریع نقل و انتقال و به ویژه بافت ذهنی نقوش آن به قبل از تولید قالی بر میگردد.
عباسزاده ادامه داد: این دستبافته ازقالی کوچکتر و تراکم بافت کمتری داشته و برروی دارهای زمینی و به ابعاد تقریبی ۲۰۰*۱۰۰ و ۲۰۰*۱۲۰ سانتی متر تولید میشود.
وی با بیان اینکه ابزار وتجهیزات بافت گبه همانند قالی است، ادامه داد: جنس تار و پود قالیچههای مرغوب و بیشتر از پشم و نوع گره مورد استفاده بیشتر تُرکی است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: طرحهایی نظیر، کاجی، گلدانی، سجادهای، گُل مرغی، گل ابری، گل کشمیری، فَتحُ ا…خانی، گل آیینه، زوزَنی، پادراز، مَدَدخانی ،گل کاشان و نقوش حیوانات از جمله پلنگ، طاووس، شتر ازنقشههای معروف گبههای خراسان جنوبی است.
عباسزاده افزود: از طرحهای رایج در حاشیه این دست بافته نیز می توان به “چِنگ چِهِل مرغ” و ” یا علی” اشاره کرد.
وی یادآورشد: تولید انبوه این دستبافته در شهرستان زیرکوه وروستاهای تابعه آن است، اما در شهرستانهای دیگر استان از جمله سربیشه، خوسف، نهبندان، قاینات، سرایان نیز به تولید این دستبافته مبادرت دارند.