متخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: درد شدید قفسه سینه، مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت سکته‌های قلبی است؛ دردی که می‌تواند از فک تحتانی تا ناحیه شکم انتشار داشته باشد.

محمدیوسف قدوسی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی عروقی در کشور ما و در کل دنیا به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جامعه محسوب می‌شود، گفت: در حال حاضر نیز شیوع بیماری‌های قلبی – عروقی به علل مختلف در حال افزایش است.

، وی افزود: با توجه به سبک زندگی شهرنشینی، بی‌تحرکی، اضافه وزن و چاقی و افزایش شیوع استعمال دخانیات، دیابت، فشارخون بالا، روز به روز به تعداد افرادی که دچار حملات قلبی و مغزی می‌شوند؛ اضافه می‌شود.

متخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه برطرف کردن و کاهش عوامل خطر سکته‌های قلبی مهم‌ترین اقدام برای کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری‌ها است، تصریح کرد: ترک سیگار یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند در کاهش سکته‌های قلبی موثر باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از کاهش وزن و ورزش منظم به عنوان عوامل مهم دیگر پیشگیری از سکته‌های قلبی نام برد و افزود: هر ده کیلو اضافه وزن، افراد را در ریسک بالاتری از ابتلا به سکته قلبی قرار می‌دهد و ورزش منظم به صورت حداقل ۵ روز در هفته و هر روز نیم ساعت ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

کنترل فشار خون؛ مهم‌ترین عامل پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی

قدوسی، کنترل فشار خون را مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی دانست و تصریح کرد: تقریباً از هر ۱۰ نفر افراد بالای ۱۸ سال در جامعه سه نفر مبتلا به فشارخون بالا هستند که حدود ۵۰ درصد آنان از بیماری خود مطلع نیستند.

وی یادآور شد: در صورت ابتلا به بیماری فشارخون بالا و یا دیابت باید با استفاده از روش‌های دارویی و غیردارویی سعی شود که این بیماری‌ها کنترل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از عوامل کمتر شایع سکته‌های قلبی می‌توان به تنگی نفس، ضعف و بی حالی، خستگی و عوامل روحی در سالمندان اشاره کرد؛ اقدامی که باید حتماً در هنگام بروز علائم مشکوک به سکته قلبی(درد قفسه سینه، درد بازوها و پشت به عنوان مهم‌ترین علائم) انجام داد این است که باید به اطرافیان اطلاع داده و همچنین اورژانس ۱۱۵ را مطلع کرد.

قدوسی اظهار کرد: ارجاع و مراجعه سریع به اورژانس ۱۱۵ جهت شروع درمان سکته قلبی از عواملی است که مرگ و میر ناشی از سکته قلبی را بسیار کاهش می‌دهد.