معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تا این مرحله اقدامات عمومی که زیرساختی است برای جبران خسارات سیل تابستانی در استان با اولویت انجام شده و سایر اقدامات تا رفع نیازمندی مناطق سیلزده ادامه دارد.

سید کمال الدین میرجعفریان  افزود: اوایل شهریور امسال در ۲ مقطع زمانی، بارش رگباری باران و جاری شدن روان آب را در منطقه به خصوص در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف داشتیم.

وی گفت: در قسمت‌هایی از شهرستان بیرجند روان آب‌ها شدت بیشتری داشت که باعث خسارت به زیرساخت‌های راه، آب، برق و گاز منطقه شد.

وی ادامه داد: این روان آب‌ها خسارت‌هایی در بخش قنوات، مزارع و باغ‌ها ایجاد کرد که بلافاصله با حضور تیم‌های امدادی اولین اقدامات برای برقراری زیرساخت‌ها از جمله شبکه آب، برق، گاز و تلفن ۹۷ روستا انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: نیازهای اولیه مردم در همان ۴۸ ساعت اولیه تقریبا فراهم شد و به دنبال آن تیم‌های ارزیابی و بازسازی در منطقه حضور پیدا کردند که عمدتا اقدامات در زمینه تکمیل زیرساخت‌ها بود.

وی اظهار داشت: بیش از ۱۴۳ رشته قنات حدود ۷۵ درصد آسیب دیدند که بازسازی آن در دستور کار جهاد کشاورزی و تیم‌های امدادی قرار گرفته و تا امروز قسمت‌های عمده قنوات احیا و اصلاح شده است.

میرجعفریان گفت: رسوب‌گرفتگی مزارع و باغ‌ها با همکاری مردم و گروه‌های امدادی در حال انجام است و اولین اقدام برقراری زیرساخت‌ها بود که انجام شد؛ در گام بعدی قنوات باید بازسازی شود و سپس رسوب‌گیری مزارع است که کمک می‌شود تا سریعتر انجام گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تقریبا عادی است و برای تکمیل نیازمندها نیز ۲۳ اکیپ در منطقه حضور پیدا کرده‌اند که کارهای اجرایی را دنبال می‌کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به بخش‎‌های مختلف برآورد شده است گفت: پیگیری‌های لازم در سطح کشوری انجام شده که با تصویب منابع مالی و ابلاغ آن بحث تامین خسارت کشاورزان و روستاییان در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: رسوب‌گیری مزارع براساس تقسیم‌بندی مسئولیت‌هایی که در ستاد مدیریت بحران داشتیم، برعهده جهاد کشاورزی است که به لحاظ ماهیت تخصصی کار و ماهیت اجتماعی و اجرایی باید این موضوع را مدیریت کنند.

میرجعفریان گفت: رفع آسیب در مزارع به تشخیص جهاد کشاورزی است که در این زمینه اطلاع رسانی شده و مردم می‌توانند از این طریق پیگیری کنند.

وی افزود: امکانات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را در این مناطق مستقر کردیم ولی قسمت‌هایی از کار نیاز به همت خود مردم دارد که جهاد کشاورزی هماهنگی را انجام می‌دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای خسارت به باغات و مزارع هم گروه‌های ارزیابی برآورد را انجام خواهند داد.

وی گفت: همچنین در حوزه بیمه منازل روستایی اوایل امسال با همت و پیگیری استاندار، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت رایگان تمامی منازل روستایی استان شامل بیش از ۸۶ هزار واحد مسکونی را بیمه کرده است.

وی افزود: این بیمه در برابر سیل، آتش‌سوزی و طوفان است که هم خسارت اماکن هم وسایل زندگی را تا سقف ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

میرجعفریان با تاکید بر اینکه برای اماکن دام باید در قالب بیمه دام و محصولات کشاورزی اقدام شود گفت: روستاییان و عشایر حتما به بیمه محصولات کشاورزی و دامی خود توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم و روستاییان باید حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها را رعایت کنند زیرا هیچ جایی اثر تخریب نمی‌بینیم مگر اینکه جایی تعرض در حریم رودخانه باشد لذا باید از هر گونه ساخت و ساز و تصرف در این حریم خودداری شود.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی وقوع بارندگی‌های رگباری شهریور امسال در ۳۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: بر اثر این بارندگی‌های رگباری، در برخی نقاط استان ۴۵ تا ۵۰ میلیمتر بارندگی گزارش شد ولی از معدود استان‌هایی هستیم که با این حجم بارندگی تابستانه هیچ گونه تلفات جانی و مصدومیت نداشتیم.

۹۷ روستای خراسان‌ جنوبی در بارندگی هفته اول شهریور امسال گرفتار سیلاب شدند و بیشترین میزان خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مربوط به شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه بود.