#خراسان_جنوبی_استان_پاک

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوع کرونا نباید باعث شود بیماران نیازمند به خون را فراموش کنیم، گفت: مردم با توجه به شیوع کرونا در کشور و هم چنین روزهای پایانی سال که حجم فعالیت بیمارستان‌ها و عمل‌های جراحی افزایش می‌یابد، اهدای خون را فراموش نکنند.

محمدرضا عاملی ابا بیان اینکه تمامی اهدا کنندگان سرمایه ما هستند که با اهدای خون خود فداکاری و جان دیگران را نجات می‌دهند، اظهار کرد: یاز به خون همیشگی است و از طرفی با توجه به پایین بودن طول عمر برخی از فرآورده های خونی، انتقال خون نیازمند دریافت خون به صورت مستمر و روزانه است.

وی افزود: شرایطی که به واسطه شیوع بیماری کرونا در جامعه پیش آمده، نباید باعث شود بیماران نیازمند به خون را فراموش کنیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: باتوجه به اینکه در این روزها با توجه به این شرایط و هم پایان سال، فعالیت بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد مردم نباید اهدای خون را فراموش کنند.

عاملی ادامه داد: افراد برای اهدای خون باید شرایطی داشته باشند که این شرایط از سوی پزشک پیش از اهدای خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: همه مراکز اهدای خون برای اهدای خون شرایطی را در نظر می‌گیرند که بعضی از این شرایط به‌خاطر حفظ سلامت فرد اهداکننده خون و برخی دیگر، به‌منظور حفظ سلامت گیرنده خون در نظر گرفته شده‌اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی با بیان  اینکه  پزشک پیش از اهدای خون، داوطلبین اهدای خون را از نظر سلامتی بررسی می‌کند، افزود: این بررسی شامل مصاحبه پزشکی درباره سوابق پزشکی، رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر است.

عاملی با بیان اینکه در صورتی که فرد همه شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد، می‌تواند خون اهدا کند، تصریح کرد: داشتن سن بین ۱۸ تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، داشتن تعداد نبض بین ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه و دارا بودن فشار خون بین ۹۰ تا ۱۸۰ میلی متر جیوه از جمله این شرایط است.

عاملی ادامه داد: فرد اهداکننده خون باید حداقل هموگلوبین خون ۱۲.۵ گرم در دسی‌لیتر داشته باشد، ناشتا نبوده و دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشد.

وی خاطرنشان کرد: باید حداقل فاصله بین دو اهداء فرد، هشت هفته کامل بوده و درجه حرارت بدن نیز نباید بیشتر از ۳۷.۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بیشترین تعداد اهدای خون برای مردان، چهار بار در سال و برای زنان، سه بار در سال است.

عاملی اظهار کرد: ابتلاء به برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اعمال دندانپزشکی اخیر و مصرف برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، آسپرین، ایندرال و دریافت واکسن، برخی از موارد معافیت موقت فرد برای اهدای خون است.

وی ادامه داد: داشتن حالات خاص مانند بالا یا پائین بودن فشار خون، بارداری، شیردهی، سقط جنین، داشتن برخی رفتارهای پرخطر مانند ارتباط جنسی حفاظت نشده، خالکوبی، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش نیز از جمله موارد معافیت موقت از اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی یادآور شد: اکنون دو مرکز اهدای خون در شهرستان بیرجند و یک مرکز در طبس، یک مرکز در فردوس و یک مرکز در قاین پذیرای اهداکنندگان خون هستند