کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با توجه به خروج این استان از وضعیت قرمز کرونا به روی علاقه‌مندان باز شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی  گفت: از امروز همه خدمات از جمله امانت و بازگشت کتاب، سالن مطالعه و برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان ارائه می‌شود.

محمود حاجی بیان کرد: سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها برای رعایت فاصله اجتماعی با ۴۰ درصد ظرفیت در مناطق زرد و ۳۰ درصد ظرفیت در مناطق نارنجی پذیرای اعضای کتابخانه‌ها خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ باب کتابخانه با زیربنای ۲۱ هزار و ۶۷۳ متر مربع در خراسان جنوبی وجود دارد افزود: کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی در استان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ارائه خدمات خواهند پرداخت و استفاده از ماسک برای مراجعان الزامی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۸۲۶ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است و تعداد اعضای کتابخانه‌ها در حال حاضر ۱۹ هزار نفر است که این تعداد از قبل از شیوع کرونا ۵۰ هزار عضو بود.

وی علت ریزش اعضا را شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها دانست و اظهار داشت: همزمان با پیک پنجم کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های استان تعدادی از کتاب‌ها به صورت امانت در دست مردم باقی ماند که خواهش ما از اعضا این است کتاب‌ها را بازگردانند و جرایم دیرکرد منابع هم گرفته نمی‌شود.

براساس آخرین رنگ‌بندی از روز شنبه (۲۷ شهریور) در حال حاضر هیچ شهری از استان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) نیست و هفت شهرستان بیرجند، طبس، نهبندان، فردوس، قاینات، سربیشه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر)، سه شهرستان درمیان، سرایان و بشرویه در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.