هوشمندسازی دوربین‌های کنترل سرعت راهکاری برای کاهش تصادفات عنوان شده که نبود بودجه مانعی برای عملی شدن این راهکار شده است.

، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: هوشمندسازی دوربین‌ها به خصوص در بلوار پیامبر اعظم

 بیرجند از راهکار‌هایی است که می‌تواند به کاهش تصادفات و فوتی‌های ناشی از این تصادفات درون شهری کمک کند و عامل کمک کننده دیگر نیز ایجاد فرهنگ سازی رانندگی در سطح شهرهاست.

حجت الاسلام نسائی زهان افزود: هوشمندسازی دوربین‌های بلوار پیامبر اعظم و دیگر دوربین‌های درون شهری یکی از وظایف شهرداری است، اما به علت آنکه این ارگان بودجه کافی و لازم برای عملی کردن این موضوع را ندارد همچنان از روش‌های جایگزین دیگر مثل سرعت گیر برای کاهش حوادث در این مسیر‌ها استفاده می‌شود.

وی گفت: منابع مالی استان محدود است و باید به نحوی درست اولویت بندی شود و تا پایان سال بررسی‌ها صورت گرفته و بودجه‌ای به شهرداری برای عملی کردن این راهکار اختصاص داده شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: همچنین در مورد تصادفات برون شهری نیز پارسال ۳۹۷ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۹۰۰ نفر در جاده‌های استان مجروح شدند و برای کاهش این آمار‌ها نیاز به افزایش نظارت‌ها، ایمن سازی جاده‌ها، بهسازی تابلو‌های رانندگی در جاده‌ها و افزایش فرهنگ رانندگی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از راهکار‌های کنترل رفتار ترافیکی در استان نصب دوربین‌های ترافیکی است که باید در قانون بودجه برای آن اعتباراتی در نظر گرفته شود.

عباس‌زاده افزود: حتی اگر تمام ظرفیت‌ها و اقدامات لازم قانونی برای کنترل ترافیک و کاهش حوادث جاده‌ای و درون شهری انجام شود، اما در نهایت رفتار ترافیکی شهروندان و ایجاد فرهنگ رانندگی از عوامل مهم بازدارنده حوادث است.

وی گفت: طبق آمار در حوزه ترافیک شهری امسال بیش از ۸۰ مورد برخورد با شی ثابت داشتیم و در موضوع واژگونی خودرو در داخل شهر نیز با افزایش آمار مواجه بودیم که اصلاح این رفتار نیازمند فرهنگ سازی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: از وظایفی که دستگاه‌ها برای کنترل و کاهش حوادث دارند نمی‌توان غافل شد و می‌توان به احداث باند‌های دوم در جاده‌های برون شهری به یک راهکار مناسب برای کاهش تصادفات اشاره کرد که در همین جهت تا پایان سال ۱۱۰ کیلومتر به مجموعه باند‌های در دسترس استان اضافه شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: بسیاری از افراد بلوار پیامبر اعظم بیرجند را با کمربندی اشتباه گرفته و با سرعت‌های بسیار بالا و خطرناک در این مسیر رانندگی می‌کنند که در نهایت منجر به بروز حادثه و آسیب رساندن به خود و دیگران می‌شوند.

سرهنگ عباسی افزود: طبق درخواست‌های مردم و حساس بودن این بلوار اقدامات بازدارنده‌ای در این مورد مصوب شده و در دستور کار قرار دارد که قرار است با همکاری شهرداری طرح آرام سازی را در این قسمت پیاده کنیم.

وی گفت: اقدامات مثمر به ثمر زیادی توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های مربوطه برای کاهش و کنترل حوادث مانند خط‌کشی‌های طولی و عرضی و همچنین بهینه سازی و نوسازی تابلو‌ها در حال انجام است، اما با توجه به اینکه پارسال بیرجند به عنوان یکی از شهر‌های بحرانی در کشور شناخته شد می‌بایست از تمام توان برای کاهش حوادث جاده‌ای و درون شهری استفاده و فرهنگ رانندگی را نیز نهادینه کرد.
رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۴۵ دستگاه در بیرجند توقیف شده‌اند که ۷۵ درصد آن‌ها مربوط به بلوار پیامبر اعظم و انتهای خیابان معلم بیرجند بود.

سرهنگ عباسی گفت: در مدت مشابه پارسال ۱۲ نفر در تصادفات درون شهری فوت کردند که این آمار از ابتدای سال تاکنون به ۵ فوتی رسیده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور