معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: جهش اعتباری قابل توجهی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای استان صورت گرفته است و سال گذشته اقدامات بزرگی در احداث باند دوم جاده‌ای در حوزه راه‌های استان آغاز شد.

 سید کمال الدین میرجعفریان افزود: با پیگیری‌های مکرر استاندار خراسان جنوبی و منابع مالی سفر دکتر نوبخت به استان بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان به حوزه راه‌های استان تخصیص یافت که چهار برابر بیشتر از سال گذشته آن (سال ۹۷) بود.

وی بیان کرد: در مجموع در بخش جاده‌ای ۱۹۴ کیلومتر در دست ساخت است که بسیاری از آنها به روسازی و آسفالت رسیده و با اتمام آن سهم بزرگراهی استان خراسان جنوبی در کشور از ۱۰ درصد به ۲۱ درصد ارتقا پیدا می‌کند که عدد قابل توجهی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه راهسازی سربیشه به درح و ماهیرود از سال گذشته هدف‌گذاری شد که سال ۹۸ بیش از ۲۶ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد و امسال نیز طی ۲ مرحله مجموعا ۶۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت، همچنین استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ از سال گذشته دنبال شد و فراخوان پیمان‌سپاری صورت گرفته که می‌توان گفت تمام طول این مسیر تعیین تکلیف خواهد شد.

میرجعفریان افزود: عملیات اجرایی مسیر بیرجند به قاین نیز در سال گذشته با ابلاغ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر دکتر نوبخت به استان شتاب بالایی گرفت و امسال با تلاش فراوان استاندار خراسان جنوبی ۵۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یافت که امیدواریم با تزریق منابع این پروژه، مجموع ۱۹۴ کیلومتر برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن محرومان در سه ماه آینده

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش مسکن گفت: با پیگیری‌های شبانه‌روزی نماینده عالی دولت در استان پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) کلید خورد که با همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، پنج هزار واحد آن به اتمام رسیده و ۵۰ درصد باقیمانده نیز طی سه ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: با اتمام این پروژه از مجموع ۸۸ هزار واحد مسکن روستایی استان ۵۱ هزار واحد مقاوم سازی می‌شود.

وی بیان کرد: در بخش مسکن شهری نیز خراسان جنوبی جزء چهار استانی بود که در طرح اقدام ملی مسکن نسبت به تامین زمین اقدام کرد و در حال حاضر زمین مربوط به ۱۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی احصا شده و در مرحله آماده سازی است.

اجرای آبیاری نوین در ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آغاز شد 

میرجعفریان با اشاره به طرح‌های حوزه آب در استان گفت: سند سازگاری با کم آبی برای اولین بار در کشور در استان خراسان جنوبی طراحی و مورد تایید قرار گرفت که با اجرای آن راهبرد مدیریت آب در استان تعیین شد.

وی افزود: عملیات اجرایی آبیاری نوین در ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان آغاز شده و با اجرای طرح‌های جدید آبخیزداری نیز ۸۰ میلیون مترمکعب جمع‌آوری آب داشتیم که در واقع به سفره‌های زیرزمینی تزریق شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: برای تامین آب بخش صنعت نیز طرح انتقال آب از دریای عمان دنبال می‌شود که شرکت سرمایه‌گذار طرح نیز انتخاب شده و فاز اول در چابهار و فازهای بعدی در خراسان جنوبی خواهد بود؛ همچنین مقرر شد نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ایمیدرو سایر دستگاه‌ها برای تامین منابع مالی این پروژه بزرگ ورود کنند.

وی همچنین پیشرفت فیزیکی طرح منطقه گردشگری بند دره بیرجند را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: با مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی از جمله راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، برق و شهرداری زیرساخت‌های لازم در این منطقه گردشگری تکمیل خواهد شد.