بخش فرهنگی خراسان جنوبی در هفت سال گذشته از توسعه زیرساخت‌ها بهره‌مند بوده به طوری که از سال ۹۲ تاکنون چهار هزار و ۲۱۹ متر مربع با اجرای هشت طرح شاخص فرهنگی به فضاهای فرهنگی این استان اضافه شده است.

به گزارش ایرنا فرهنگ و هنر کارکردهای اجتماعی بسیاری دارد و جزو هویت ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود؛ بسیاری از مصادیق توسعه اجتماعی و اقتصادی با فرهنگ و هنر گره خورده است و همگان بر این موضوع واقف هستند که فرهنگ و هنر اساس و بنیان یک جامعه را پی‌ریزی می‌کند.

هشت طرح فرهنگی و هنری شاخص در دولت تدبیر امید با هدف جذب اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان بخش فرهنگ، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان هنر دوست و حمایت از افرادی که به نحوی در بخش فرهنگ و هنر استان فعالیت دارند، اجرا شد.

اکنون ۱۳ طرح شاخص فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی در دست اجراست که تاکنون در زمینه اجرای آنها ۱۵ میلیارد و ۶۶۷ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و از این تعداد پنج طرح از جمله نگارخانه درمیان و زیرکوه، خانه مطبوعات استان، خانه فرهنگ بیرجند و مجتمع فرهنگی و هنری سرایان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

البته به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی زیرساخت‌های فرهنگی این استان هنوز به تقویت و ارتقا نیاز دارد و لازم است با برنامه‌ریزی ویژه در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام فرهنگی این استان تلاش شود.

تکمیل مراکز و مجتمع‌های فرهنگی خراسان جنوبی تا پایان دولت

اکنون ۱۰ مرکز و مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان‌های خراسان جنوبی در دست احداث است و استاندار در بازدید از پروژه‌های فرهنگی نیمه تمام استان گفت: بخشی از مشکلات پروژه‌ها مربوط به شرایط کشور و محدودیت‌های مالی ناشی از تحریم‌ها است، بنابراین اولویت بودجه براساس پیشرفت پروژه‌هاست و در عین حال اتمام پروژه‌هایی از جمله سالن علامه فرزان را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

محمد صادق معتمدیان عنوان کرد: در سفرهای شهرستانی نیز مصوب کردیم تا مجتمع‌ها و مراکز فرهنگی و هنری شهرستان‌ها هرچه زودتر تکمیل شود که بخشی از آنها تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد و تلاش می‌کنیم مابقی نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

همچنین توجه ویژه استاندار خراسان جنوبی به حوزه فرهنگ باعث شده تا طی سال گذشته اعتبارات فصل پنجم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۶ برابر شود و اعتبار این فصل در گذشته ۱۵۰میلیون تومان بود که پارسال به یک میلیارد تومان رسید.

سال گذشته هم معتمدیان ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تکمیل طرح‌های فرهنگی نیمه تمام اختصاص داد که از این مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به منظور ساخت خانه مطبوعات اختصاص یافته است.

احداث ۴۲۱۹ متر مربع فضاهای فرهنگی در دولت تدبیر و امید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در دولت تدبیر و امید هشت طرح فرهنگی و هنری شاخص با اعتبار ۶ میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان به منظور جذب اصحاب فرهنگ و هنر و نخبگان بخش فرهنگ، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان هنر دوست و حمایت از افرادی که به نحوی در بخش فرهنگ و هنر استان فعالیت دارند، اجرا شد.

ناصر نبی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با افتتاح این تعداد طرح شاخص، چهار هزار و ۲۱۹ متر مربع به فضای فرهنگی و هنری استان اضافه شده که با وجود این افزایش سرانه، همچنان سرانه مورد نیاز فرهنگی استان پایین و ضعیف است.

وی نگارخانه نهبندان، مجتمع فرهنگی و هنری فردوس، سالن نمایش گلبانگ، تماشاخانه پروفسور کامیابی مسک، نگارخانه مهدی اسماعیلی مود، سالن تمرین نمایش شمش طبسی، تماشاخانه قاینات و فاز یک مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه را از طرح‌های اجرای شده در هفت سال گذشته ذکر کرد.

افتتاح ۵ طرح فرهنگی تا پایان امسال

نبی‌زاده از افتتاح پنج طرح فرهنگی تا پایان سال جاری در صورت تامین اعتبار خبر داد و گفت: تکمیل نگارخانه شهرستان درمیان با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی یکی از این طرح‌ها است که تاکنون برای این طرح ۹۴۹ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وی اظهار داشت: نگارخانه شهرستان زیرکوه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح‌هایی است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و برای اجرای این طرح تاکنون ۷۶۸ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین مجتمع فرهنگی و هنری سرایان با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که تاکنون برای احداث آن یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

وی گفت: ساختمان خانه مطبوعات استان و خانه فرهنگ بیرجند نیز از دیگر طرح‌هایی است که تا پایان سال جاری تکمیل و افتتاح می‌شود.

افزایش موسسات فرهنگی خراسان جنوبی از ۱۱ به ۵۳ موسسه

وی درخصوص تکمیل تالار بزرگ بیرجند که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، گفت: با توجه به ملی بودن پروژه، تمامی مراحل اجرای آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این اداره کل نقشی جز پیگیری برای تسریع در اجرای پروژه را ندارد.

نبی‌زاده افزود: پیگیری‌ها به صورت مستمر درخصوص تسریع در روند اجرای پروژه و تکمیل آن صورت می‌گیرد و وزرای وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند احداث آن بازدید داشته‌اند و اکنون با توجه به اینکه تکمیل طرح‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت وزارتخانه است، تکمیل این طرح در اولویت نیست.

وی با اشاره به مهمترین طرح‌های فرهنگی و هنری در دست احداث در بیرجند (مرکز استان) گفت: بازسازی و نوسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که تاکنون در زمینه احداث آن ۲ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: خانه فرهنگ بیرجند هم با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که تاکنون برای احداث آن ۲ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و یک میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل طرح نیاز است.

وی بیان کرد: خانه مطبوعات استان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای آن ۴۲۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر برای تکمیل آن نیاز داریم.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۳ طرح فرهنگی در استان در دست اجرا داریم که تاکنون در زمینه احداث آنها ۱۵ میلیارد و ۶۶۷ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است و پنج طرح تا پایان سال جاری و بقیه با توجه به درصد تخصیص اعتبار تکمیل خواهد شد.

نبی‌زاده افزود: تعداد موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره استان خراسان جنوبی نیز از ۱۱ موسسه در سال ۹۲ به ۵۳ مورد در حال حاضر افزایش یافته است که نشان از رشد خوبی دارد.

وی عنوان کرد: تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت نیز از ۳۹ به ۴۸ موسسه در سال جاری رسیده است.

وی گفت: افزایش تعداد چاپخانه‌های استان از ۳۶ به ۵۹، کانون‌های آگهی و تبلیغات از ۷۱ به ۷۸، آموزشگاه‌های آزاد هنری از ۱۷ تا به ۲۱ مورد، تعداد انجمن‌های ادبی از ۱۷ به ۲۳ و انجمن‌های هنری از ۱۴ به ۱۶ مورد از دیگر عملکردها در هفت سال گذشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تعدا ناشران استان در هفت سال گذشته از ۱۴ به ۳۰ مورد افزایش یافته است گفت: شمار نمایندگی خبرگزاری‌ها از ۱۱ به ۱۵، نشریات و پایگاه‌های خبری از ۵۸ به ۱۲۶، سرپرستی و نمایندگی‌های مطبوعات از ۲۲ به ۴۰، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ۳۷۷ به ۶۷۳ مورد، تعداد نگارخانه از سه به ۹ مورد، سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از ۷ به ۱۱ سالن، شرکت‌های تولید فیلم از پنج به ۹ مورد و تعداد سینماها از چهار به هفت مورد افزایش یافته است.

وی با تقدیر از نگاه ویژه استاندار خراسان جنوبی به توسعه متوازن استان، آن را در ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی بسیار موثر دانست و گفت: به همین منظور اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای از توجه استاندار خراسان جنوبی به حوزه‌های فرهنگی تقدیر کرده است.

افتتاح فرهنگسرای بزرگ بیرجند در سال جاری

شهردار بیرجند هم گفت: ساخت فرهنگسرای بزرگ بیرجند در حال حاضر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدعلی جاوید افزود: عملیات اجرایی این طرح با زیربنای ۱۵ هزار متر مربع و مساحت سه هزار متر مربع سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

وی بیان کرد: سالن همایش فرهنگسرای بیرجند جزو ۱۰ سالن برتر کشور است و با بهره‌برداری از این پروژه نیازمندی عمومی شهروندان در برگزاری مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی، رفاهی و استانی رفع خواهد شد.

شهردار بیرجند گفت: در مجموع برای اجرای این پروژه فرهنگی عمرانی ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده که تاکنون ۳۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و ۱۷ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل مجموعه نیاز داریم.

وی افزود: شهرداری تا قبل از سال ۹۷ مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان، سال ۹۷ نیز ۱.۶ میلیارد تومان و سال گذشته ۱۳.۵  میلیارد تومان برای ساخت فرهنگسرا هزینه کرده است.

جاوید بیان کرد: این طرح که از نیازهای اساسی مرکز استان بوده، از محل منابع داخلی شهرداری تامین اعتبار شده است.

وی سالن همایش و آمفی تئاتر با ظرفیت ۲ هزار صندلی، ساختمان اداری، آتلیه آموزش و سایت، رستوران و کافی‌نت، کتابخانه با ۲ سالن مطالعه، گالری و نگارخانه را از امکانات در نظر گرفته شده برای فرهنگسرای بیرجند ذکر کرد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند دارای ۱۱ شهرستان است و به دیار “پدران علم” شهرت دارد.

موسیقی سنتی و تئاتر از هنرهای شاخص و پرمخاطب در این استان کویری است.