معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: هزینه‌کرد به‌موقع و صحیح وجوهات شرعی از جمله زکات فطریه براساس حکم مراجع ضروری است و در این خصوص باید هماهنگی لازم بین موسسات خیریه و نهادهای حمایتی صورت گیرد.

 سید محمدرضا طالبی در نشست هماهنگی جمع‌آوری زکات فطریه و کفاره که در استانداری برگزار شد افزود: هزینه‌کرد زکات فطریه در امور عمرانی براساس فتواهای موجود ممنوع بوده و باید به مردم و موسسات خیریه اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: هماهنگی کامل موسسات خیریه با دبیرخانه شورای زکات در شهرستان‌ها و مرکز استان ضروری است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سوءاستفاده‌های احتمالی که ممکن است در زمینه جمع‌آوری زکات انجام شود ادامه داد: برخی افراد به صورت مجازی، زکات جمع‌آوری می‌کنند و معلوم نیست که در جای خود مصرف می‌شود یا خیر، لذا نیاز است این موضوع به شکل صحیح مدیریت شود.

وی گفت: ارائه گزارشی از میزان درآمد و هزینه‌کردهای موسسات خیریه براساس قوانین موجود لازم است که باید به دبیرخانه شورای زکات استان ارسال شود.

طالبی اضافه کرد: صندوق‌های جمع‌آوری زکات با برچسب مخصوص باید از دبیرخانه شورای زکات تهیه شود و سپس در معرض عموم قرار گیرد.

وی بر رصد اطلاعاتی جمع‌آوری زکات در استان تاکید کرد و گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که وجود دارد نیاز است دستگاه‌های ذیربط به ویژه پلیس فتا برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده و اعلام شماره کارت یا شماره حساب افراد نهایت اهتمام را داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: نشان شورای زکات استان باید روی تمامی صندوق‌های فطریه و کفارات کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و موسسات خیریه نصب شود همچنین بر هزینه‌کرد درست وجوهات شرعی به ویژه زکات فطریه و کفارات نظارت لازم صورت گیرد تا این مبالغ در جای خود هزینه شوند.

وی بر تفکیک مبالغ زکات فطریه و کفارات شامل عام، سادات، عمد و غیرعمد در زمان دریافت از مردم تاکید کرد و گفت: مردم روزه‌دار استان نسبت به پرداخت زکات فطره و کفاره مقید هستند اما لازم است به جهت اینکه این مبالغ به‌موقع به دست نیازمندان واقعی برسد تدابیری اندیشیده شود تا مردم زکات‌ خود را به صندوق‌های مستقر شورای زکات بریزند.

طالبی اظهار داشت: طبیعی است که برخی مردم زکات فطریه را به خویشاوندان و همسایگان نیازمند خود که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی نیستند، می‌پردازند و ممکن است این افراد از چند محل زکات و کفاره دریافت کنند.

وی افزود: برای سازماندهی موضوع و نیز اجرای عدالت باید این مساله به نحوی در سطح استان مدیریت شود که مردم وجوهات خود را به صندوق‌های مستقر واریز کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری حداقل زکات ۵۰ درصد جمعیت روزه‌دار استان گفت: مبالغ جمع‌آوری شده در سال‌های گذشته نسبت به جمعیت روزه‌دار پایین بوده و نیاز است امسال برنامه‌ریزی لازم برای افزایش این مبالغ انجام شود.

براساس فتاوای مراجع تقلید، زکات فطره بر همه کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو، خرما، برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد نیز کافی است.