مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: گازرسانی به ۴۰۷ روستا با اعتبار هزار و پنج میلیارد تومان و گازرسانی به ۲۴۲ واحد صنعتی و تولیدی استان با اعتبار ۱۳۸ میلیارد تومان از طرح‌های شاخص این حوزه است که در دولت سیزدهم اجرا شد.

 رحمان محمودی  در نشست خبری افزود: گازرسانی به سه هزار و ۵۳ واحد مسکن محرومان با اعتبار ۵۹ میلیارد تومان، گازرسانی به هزار و ۷۰۲ طرح نهضت ملی مسکن با اعتبار ۶۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از دیگر طرح‌های گازرسانی بوده که در یک سال و نیم گذشته اجرایی شده است.

وی گفت: اجرای خط انتقال دیهوک، بهره‌برداری از هفت پروژه ساختمانی، گازرسانی به نواحی و شهرک‌های صنعتی زیرکوه، درمیان و نهبندان، گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای شقایق نهبندان، اجرای خط تقویتی شوسف – نهبندان و خوسف – ماژان، گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی و پایانه مرزی ماهیرود، گازرسانی به ۱۶ پاسگاه مرزی و ۱۵ برجک دیده‌بانی و بهینه‌سازی ۸۸۲ مورد موتورخانه از دیگر طرح‌هاست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع هزار و ۲۵۰ پروژه گازرسانی در دولت سیزدهم با هزینه‌کرد هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان درخراسان جنوبی اجرا شده است.

وی از افتتاح و کلنگ‌زنی ۵۰۸ طرح گازرسانی در خراسان جنوبی به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: این طرح‌ها با اعتبار هزار و ۱۹۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح یا اجرایی خواهد شد.

محمودی افزود: از مجموع طرح‌های دهه فجر ۲۸۷ طرح گازرسانی با اعتبار ۷۰۷ میلیارد تومان آماده افتتاح است همچنین عملیات اجرایی ۲۲۱ پروژه با اعتبار ۴۸۵ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وی از افتتاح گازرسانی به ۱۰۵ روستای زیر ۲۰ خانوار استان با اعتبار ۳۸۰ میلیارد تومان و گازرسانی به ۸۰ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان در دهه فجر خبر داد و گفت: گازرسانی به ۶۸۲ واحد مسکن محرومان با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان، هفت هزار و ۶۷۵ طرح نهضت ملی مسکن با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و قطعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی و پایانه مرزی ماهیرود با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان هم از طرح‌های قابل افتتاح است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی ادامه داد: گازرسانی به ۳۱ پاسگاه و برجک دیده بانی مرزی با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان، ساختمان ناحیه ۲ بیرجند با اعتبار هشت میلیارد تومان و اجرای خط تقویتی برای استمرار گازرسانی خوسف – ماژان، شوسف – نهبندان با اعتبار ۸۴ میلیارد تومان نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۸۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان و گازرسانی به ۲۶ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

محمودی گفت: گازرسانی به ۲ هزار و ۵۸۷ واحد طرح نهضت ملی مسکن، احداث ساختمان عملیاتی عشق‌آباد، گازرسانی به بازارچه مرزی یزدان با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان و گازرسانی به ۳۶ پاسگاه و ۶۶ برجک دیده‌بانی مرزی با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های کلنگ‌زنی شرکت گاز استان در دهه فجر است.

وی با اشاره به سرمای کم‌سابقه هفته‌های اخیر و اینکه اکنون شبکه گاز استان پایدار است، از شهروندان خواست نهایت صرفه‌جویی را داشته باشند تا خدمات بهتری به بخش صنایع و نیروگاهی ارایه شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر میزان مصرف گاز استان از چهار میلیون و ۲۰۰ مترمکعب در یک هفته گذشته به پنج میلیون مترمکعب افزایش یافته ولی در مورد پایداری شبکه‌های گاز شدت مشکلات چند هفته قبل را نداریم.

وی بیان کرد: گاز برخی اصناف و صنایع استان وصل شده و گاز برخی صنایع به‌خصوص صنایع بزرگ در راستای مدیریت مصرف گاز وصل نشده و از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند.

محمودی افزود: با توجه به ارقام میلیونی در برخی قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد که ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز در بازه زمانی ۱۶ آذر ماه تا پایان اسفند امسال تخفیف داده شود که براساس این دستور تخفیف به‌زودی در قبوض صادر شده اعمال خواهد شد.

وی گفت: طبق مصوبه هیات دولت که ۱۶ آذر امسال به تصویب رسید، تعرفه گاز سه پله اول مصرف گاز خانگی بدون تغییر باقی ماند و هیچ افزایشی نیافت اما تعرفه گاز پله چهار تا ششم به میزان ۳۰ درصد و تعرفه گاز پله هفتم تا دهم به میزان ۵۰ درصد نسبت به تعرفه قبلی افزایش یافت همچنین برای پله‌های ۱۱ و ۱۲ نیز تعرفه پنج هزار و ۶ هزار تومان در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی عنوان کرد: براساس آمار سال گذشته ۳۰ هزار مشترک پرمصرف و ۷۰۰ مشترک بدمصرف در استان شناسایی شدند که اخطارهای لازم قبل از فصل سرما و درخصوص افزایش تعرفه گاز به این مشترکان داده شده است.

وی افزود: طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۸۸۲ موتورخانه بخش خانگی، تجاری و اداری، عمومی، خیریه، مذهبی و آموزشی نیز با اعتبار سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال جاری اجرا شده است.

در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور