?استاندار خراسان جنوبی گفت: وقف، از بزرگترین سرمایه های جامعه دینی و اسلامی است.
ملانوری با بیان این مطلب در نشست کاری با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با توجه به اصالت های فرهنگی و مذهبی، در این زمینه ورود جدی داشته است.
?وی ادامه داد: مردم به لحاظ اعتقاداتی که داشته اند و به دلیل اهمیت توجه به بخش های مغفول مانده در جامعه، به موضوع وقف ورود کرده اند تا همواره مثل یک جریان مستمر به مسایل مختلف جامعه همچون آموزش، بهداشت، سلامت و … کمک کند.
?استاندار با تأکید بر این که توجه به جایگاه وقف از صدر اسلام بوده، متذکر شد: به نظر می رسد در این عصر تکنولوژی، نگاه به وقف غریبانه شده و توجه خیلی ها به نیت واقفین کمرنگ شده است.
?ملانوری ادامه داد: با اطلاع رسانی درست و فرهنگ سازی باید به این موضوع ورود جدی داشت.
?وی دو موضوع را در بحث مدیریت وقف مهم عنوان کرد و گفت: یکی اداره موقوفات و کسب درآمدها بنا به نیت واقفین است و موضوع بعد هم بحث پایداری وقف و ترویج فرهنگ وقف می باشد که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
?به گفته وی؛ در موضوع مدیریت موقوفات باید به گونه ای عمل شود تا این اعتماد در مردم شکل بگیرد که اگر وقفی صورت می گیرد، عایدات آن در راستای نیت واقف هزینه می شود.
?استاندار، موضوع اطلاع رسانی در زمینه ترویج وقف را بسیار مهم خواند و گفت: اطلاع رسانی ها باید در این زمینه صورت گیرد که یک جریان مستمر برای ترغیب به وقف کردن ایجاد نماید، سوء استفاده از وقف و باصطلاح وقف خواری را کمرنگ کند و خیلی از مشکلات موجود را نیز از بین ببرد.

?ملانوری خاطرنشان کرد: مرور نیات واقفین نشان می دهد، آنها افراد دوراندیش و متفکری بوده اند که در راستای احساس و اعتقادات خود، سرمایه شان را به گونه ای وقف نموده اند که مشکلاتی را در آینده حل کند.
?وی تأکید کرد: این که اغلب موقوفات در زمینه های آموزش و پرورش، سلامت، راه، مسکن و…. وقف شده اند، نشانگر نگاه دوراندیشانه واقفین است.
?استاندار اظهار داشت: بنده معتقدم ما به لحاظ مسئولیت اداری و هم اعتقادی که داریم، مکلف هستیم در این زمینه ورود جدی داشته باشیم.
?ملانوری افزود: موقوفات باید احیا شوند و به معنای واقعی در راستای نیات واقفین هزینه گردند لذا ما باید به دنبال پیدا کردن سازوکارهای شرعی و قانونی در این زمینه باشیم.
?وی افزود: این که وقفی ۱۰۰ سال پیش تبدیل به واحد مسکونی شده الان برای ساکنین قابل پذیرش نیست اما این موضوع شرعاً و قانوناً به گردن ماست و باید با پیدا کردن راهکارهای درست به آن ورود کنیم.
?استاندار در ادامه به بحث زمینه های ایجاد ارزش افزوده در وقف ورود کرد و گفت: باید به دنبال ابتکارات و راهکارهایی باشید تا وقف ارزش افزوده بیشتری پیدا کند و رشد نماید.
?ملانوری با طرح پیشنهاد ورود اوقاف به ستاد توسعه خاوران خاطرنشان کرد: با ایجاد ارزش افزوده در موقوفات می توان پایه های قوی ایجاد کرد به نوعی که نسل های بعدی از یک وقف به خوبی منتفع شوند.
?وی با اشاره به این که نیازهای جوامع امروزی به نسبت گذشته تغییر کرده، گفت: نیات واقفین باید به سمت نیازهای روز جامعه سوق داده شود.
?شایان ذکر است: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این جلسه ضمن تشریح وضعیت استان به لحاظ آمار موقوفات، از اقدامات صورت گرفته برای اجرای نیات واقفین گفت.
?حجه الاسلام بخشی پور به برخی از مشکلات حوزه وقف استان اشاره کرد و برای رفع آنها راهکار خواست که با نظر مساعد استاندار همراه شد.