مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی با اشاره به معرفی ۱۵ برند در حوزه مشاغل خانگی در استان، گفت: به دنبال ایجاد ۷ شبکه کسب و کار خانگی در استان بر اساس مصوبه گروه کاری تخصصی مشاغل خانگی هستیم.
مجتبی ابراهیمی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان امروز، دوم اردیبهشت ماه در نشست خبری آنلاین گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای و مداخله گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.
وی ادامه داد: بر اساس این الگو و با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی ادامه داد: سهم استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد بستر اشتغال برای ۴۰۰ نفر است که بیش از ۹۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردند و برای اینکه نارضایتی عمومی ایجاد نشود با پیگیری های انجام شده توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بقیه افراد ثبت نام شده هم از مزایای طرح استفاده خواهند کرد.
فعالیت های شبکه ای و حذف واسطه ها در تولیدات مشاغل خانگی
وی اظهار کرد: متقاضیان مشاغل خانگی لازم است متناسب با نوع فعالیت مورد نظ و علاقه مندی خود در یکی از بخش‌های مستقل و پیشران ثبت نام کنند و باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.
ابراهیمی ادامه داد: هدف در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که الگویی از شکل گیری فعالیت های شبکه ای در کسب و کارهای خرد و کوچک بوده، این است که با انجام فعالیت های شبکه ای تمامی اجزای زنجیره ارزشِ هریک از مشاغل مزیت دار خانگی استان که در این طرح هستند، نقشی را ایفا کرده و دلال و واسطه ها از این حوزه حذف شوند.
فعالیت های شبکه ای به توسعه بازار کمک شایانی می کند
وی گفت: فعالیت های شبکه ای به توسعه بازار کمک شایانی می کند، چون تولید کنندگان متفاوتی که به عنوان پیشران در شبکه مشغول به فعالیت هستند، به نوعی فعالیت یکدیگر را پشتیبانی می کنند که ممکن است یک نفر پیشران، خریدار محصول یا خروجی پیشران دیگری باشد.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی عنوان کرد: از طرف دیگر فروشگاه هایی که به صورت مجازی فعالیت می کنند در این شبکه ها دیده و نقش آن ها مشخص شده است که برخی خریدار توافقی محصولات تولیدی هر کدام از شبکه ها هستند.
ابراهیمی با اشاره به اینکه شبکه ها به تعاونی هایی ختم می شوند که خود نمود بارز کسب و کار های شبکه ای هستند، اظهار کرد: تعاونی ها نمود بارز فعالیت های شبکه ای هستند که به صورت منسجم با حمایت های کارفرمای طرح و دستگاه های تخصصی مرتبط با مشاغل خانگی در این طرح شکل می گیرند.
وی با اشاره به معرفی ۱۵ برند در حوزه مشاغل خانگی در استان، یادآور شد: به دنبال ایجاد ۷ شبکه کسب و کار خانگی در استان بر اساس مصوبه گروه کاری تخصصی مشاغل خانگی هستیم.
اهمیت شبکه سازی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی
سیده فاطمه حسینی، رئیس دبیرخانه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این نشست گفت: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هدف گذاری کمک به توسعه بازار تولیدکنندگان محصولات خانگی بوده که این مهم با تلاش های جهاددانشگاهی به عنوان مجری و کمک دستگاه های تخصصی محقق شده است.
وی افزود: متقاضیان در این طرح با مفاهیم کسب و کار و اینکه کالای خود را به گونه ای تولید کنند که از حیث بسته بندی و چه از نظر برندسازی مشتری پسند باشند، آموزش های لازم را فرا میگیرند و تجربه نشان داده که انجام این فعالیت ها زمانی که به صورت شبکه ای انجام می شود درصد موفقیت آن بالاتر است.
رئیس دبیرخانه اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: اجرای این طرح باعث حل مشکلات حوزه مشاغل خانگی ما در بحث برندسازی شد و علاوه بر بازارهای فیزیکی، تولیدکنندگان با ادبیات فروش حرفه ای در فضای مجازی نیز آشنا شدند و این موضوع رونق کسب و کار آن ها را بیش از پیش رقم زد.
حسینی ادامه داد: نقطه قوت این طرح اتصال به بازار متقاضیان در یک فرآیند کاملا مدون و با نظارت جهاددانشگاهی است.
وی یادآرو شد: تمام این فرآیندها برای افراد ثبت نام شده در طرح به صورت کاملا رایگان انجام می شود.