#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نشست “نظامی شناسی و نظامی پژوهی” با حضور اساتید بین المللی ۱۸ اسفند ماه برگزار می شود.

 محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: در راستای برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر قرن ششم همزمان با سراسر کشور، برگزاری نشست “نظامی شناسی و نظامی پژوهی” با همکاری دانشگاه بیرجند برنامه ریزی شده است.
وی با بیان این که این نشست چهارشنبه ۱۸ اسفندماه از ساعت ۱۶:۵۰ تا ۱۹برگزار می شود، ادامه داد: دکتر عبدالمهدی مستکین، مدیر فرهنگی یونسکو در ایران به عنوان اولین سخنران درخصوص حکیم نظامی با موضوع “دهقان فصیح پارسی زاد” سخنرانی خواهد کرد.
رمضانی ادامه داد: پروفسور قدیر طورغوت از ترکیه با صحبت درخصوص زبان و ادبیات فارسی و عبدالله باقری حمیدی از هلند با نقد و بررسی ترجمه آثار نظامی به زبان انگلیسی، سخنرانان دیگر این نشست هستند.
وی با اشاره به این که دکتر سید احمد رضا مجرد نیز از سمت مرکز نظامی شناسی به موضوع “نظامی، پیش آهنگ ساقی نامه سرایی در شعر پارسی” خواهد پرداخت، اضافه کرد: دکتر مجید بهره ور نیز یه عنوان سخنران ویژه پنجم برنامه، درخصوص “یان رپیکا (شرق‌شناس ممتاز چکی، مترجم، و استاد زبان فارسی و زبان ترکی در دانشگاه کارلف پراگ) با شعر نظامی در حلقه شعر شناسان ایران و چک” سخنرانی خواهد کرد.
به گفته وی دکتر عباس واعظ زاده به عنوان سخنران آخر، “خمسه سرایان فارسی زبان آذربایجان” را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

گفتنی است نشست “نظامی شناسی و نظامی پژوهی” به عنوان نشست نوزدهم همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برگزار خواهد شد.