مدیر یک چاپخانه افست در خراسان جنوبی گفت: فرسودگی ناوگان صنعت چاپ، مالیات و کاهش کیفیت و افزایش قیمت کاغذ در کشور از معضلات بزرگ صنعت چاپ است که گویی سودای حل شدن ندارد.

ابوالفضل زاهدی‌پور،  کرد: بعضا مشکلاتی در این صنعت وجود دارد، اما بعضی مسائل و مشکلات کشوری است که دامن این صنعت را نیز گرفته است.

وی با بیان اینکه گاهی مشکلات پس از سال‌ها حل نمی‌شوند، افزود: واقعیت این است که صنعت چاپ از صنایع بسیار تاثیرگذار در توسعه و رونق هر کشور استان، بخش و منطقه است که می‌تواند تاثیرگذاری خاص داشته باشد چراکه بیشتر صنایع به نوعی به آن وابسته هستند.

این مسئول چاپخانه ادامه داد: نبض فرهنگ هر جامعه در چاپ و نشر می‌تپد و هرچه میزان کارهای چاپی در یک محدوده جغرافیایی بیشتر باشد، توسعه یافتگی و فرهنگ و هنر آن جامعه در سطح بالاتری قرار دارد.

زاهدی‌پور با بیان اینکه در سطح جهان صنعت چاپ در بین پنج صنعت اول  قرار دارد، لذا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: در کشور ایران نیز اولین چاپخانه در تبریز راه اندازی شد، اما این حوزه نیز بعد از نساجی دومین صنعتی است که دچار بحران شده است.

وی بیان کرد: این بحران‌ها، دلایل مختلفی نیز دارد که اگر مورد بررسی قرار گیرد می‌تواند علی رغم رقبای جدی چون فضای مجازی، باعث توسعه این صنعت شود و الکترونیکی کردن محتواها، باعث شده سفارشات صنعت چاپ به حداقل برسد و تاثیر بسیار زیادی بر افت سفارشات چاپی در کشور و حتی جهان داشته است.

این مسئول چاپخانه با بیان اینکه فعالان صنعت چاپ باید به فکر جایگزین شوند و کارهای جایگزین چاپی داشته باشند، اظهار کرد: بسیاری از چاپخانه‌ها به سمت سایر محصولات رفته‌اند چراکه هرساله صادرات بسیار زیادی در بحث جعبه شیرینی از کشور داریم و در سال حدود یک میلیارد دلار خروج این محصول صورت می‌گیرد.

زاهدی‌پور با اشاره به دلایل افت پویایی صنعت چاپ، افزود: فرسودگی ناوگان صنعت چاپ در کشور یکی از معضلات بزرگ است؛ به طور مثال ما به دستگاه‌های با تعداد رنگ بالا نیاز داریم که متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه و از طرفی افزایش نرخ ارز نمی‌توانیم دستگاه‌های پیشرفته وارد کشور کنیم و ناچاریم با این ناوگان فرسوده کار کنیم که از سرعت و کیفیت کار می‌کاهد.

وی اظهار کرد: از طرفی تولید این دستگاه‌ها در داخل نیز مقرون به صرفه نیست چراکه باید ۸۰ درصد قطعات را از خارج از کشور تامین کنیم و این امر هزینه‌های تولید را بالا برده است.

این مدیر چاپخانه با بیان اینکه دستگاه چاپ پنج رنگ افست نزدیک ۱۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد، تصریح کرد: نزدیک ۲۰ سال طول می‌کشد که این سرمایه به جیب سرمایه‌گذار برگردد که این فاصله زمانی هیچ سرمایه گذاری را تشویق نمی‌کند تا این کار را انجام دهد.

زاهدی‌پور با اشاره به مشکلات بزرگ دیگر در این حوزه، ادامه داد: به عنوان مثال در بحث مواد مصرفی از جمله کاغذ همواره در طول سال‌های گذشته دچار بحران بودیم و افزایش قیمت و کاهش کیفیت باعث شده حجم خرید را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه خرید مرکب، دارو و زینک برای دستگاه‌ها و سایر اقلام مصرفی به دلیل افزایش قیمت‌ها مشکل است، تصریح کرد: قیمت یک کیلو مرکب مشکی در سه سال اخیر نزدیک به ۱۰ برابر  شده و تامین مواد مصرفی هزینه بالایی دارد و این امر چاپخانه داران را در شرایط بدی قرار داده؛ از سویی دیگر برای تامین مواد اولیه ۱۲۰۰ کیلومتر از مرکز فاصله داریم و هزینه‌های حمل و نقل نیز مزید بر علت است.

این مدیر چاپخانه با بیان اینکه مواردی در استان قابل حل است، اما ما دچار شعارزدگی شده‌ایم، ادامه داد: روی خوشی در باب حمایت‌هایی که متولیان باید انجام دهند، نمی‌بینیم.

 

مشکلاتی که کمر دستگاه‌های چاپ را شکسته 

زاهدی‌پور با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات، مربوط به مشکلات مالیاتی است، تصریح کرد: ارزش افزوده مالیاتی که برای صنعت چاپ اخذ می‌شود، بیش از حد انتظار است.

وی با بیان اینکه چاپخانه‌ها اگر درآمد داشتند که تعدیل نیرو نداشتند، افزود: در حوزه چاپ افست سه چاپخانه در استان داریم که اکنون همه آن‌ها تک شیفته کار می‌کنند چراکه یک شیفت کاری هم پر نمی‌شود.

این مدیر چاپخانه با بیان اینکه تا سال‌های گذشته همه چاپخانه‌ها سه شیفت کار می‌کردند، ادامه داد: تولید و درآمد اکنون به سطح پایینی رسیده و بیمه و نبود تسهیلات و حمایت‌های لازم نیز مزید بر علت است.

زاهدی‌پور با بیان اینکه اکنون نقدینگی لازم در این حوزه وجود ندارد و سیاست‌های اشتباه وارده از جمله مشکلات مهم صنعت چاپ است، تصریح کرد: اگر قرار باشد که به شعار سال که جهش تولید، کاهش وابستگی به خارج از کشور و مانع زدایی از تولید است برسیم باید به طور عملی به آن اهتمام ورزیم؛ در غیر این صورت هیچ اتفاق خوبی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه تسهیلات حمایتی بانکی فاجعه نیز است، افزود: امسال و سال گذشته یکی از سخت ترین سال‌های چاپ و نشر استان بوده است و آنچه فعالان این صنعت را آزار می‌دهد، مشکلاتی است که سال‌ها پابرجاست.

این مدیر چاپخانه بیان کرد: با همه این مشکلات، فعالان این صنعت سعی کرده‌اند چرخ این صنعت را در خراسان جنوبی بچرخانند و امیدوارند شاید مشکلات حل شود.

زاهدی‌پور با امید به حمایت‌های سازمان صمت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: امیدواریم از ناحیه مسئولان نگاه حمایتی و همراهانه بیشتری در راستای رونق صنعت چاپ استان داشته باشیم.