مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: ۲ پرواز فرودگاه بیرجند در پی بارش برف و برودت هوا لغو شد و برقراری سایر پروازها در گرو ایجاد شرایط امن آب و هوایی است.

خلیل طهماسبی افزود: پرواز تهران – بیرجند شرکت پارس ایر برای ساعت ۲۲ دیروز و پرواز بیرجند – تهران در ساعت هشت صبح امروز لغو شده است.

وی گفت: پیش‌بینی هواشناسی این بود که ساعت ۹ امروز توقف بارندگی را در استان خواهیم داشت به همین دلیل قرار شد پرواز ساعت هشت صبح با تاخیر و ساعت ۱۲ ظهر انجام شود که با ادامه‌دار بودن روند بارندگی‌ها و به دلیل تشکیل مه، رطوبت هوا و کاهش دما پرواز این ساعت هم لغو شد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران‌ ایر هم در حال انتظار هستند که اگر شرایط آب و هوایی بهتر شود و رطوبت هوا کاهش یابد، پروازهای عصر امروز خود را انجام دهند لذا در صورت شرایط آب و هوایی امن این پروازها در ساعت مقرر انجام خواهد شد.

وی افزود: شب گذشته و صبح امروز به دلیل رطوبت بالا و دمای پایین احتمال یخ‌زدگی بدنه هواپیما وجود داشت و در این شرایط جوی هواپیما برای فرود نیاز به سامانه دی آیسینگ (یخ‌زدایی) دارد که در فرودگاه بیرجند این سامانه را نداریم.

طهماسبی گفت: شرکت هماهنگ‌کننده ما در خراسان جنوبی یعنی ایران ایر باید نسبت به راه‌اندازی دی آیسینگ اقدام کند و تاکنون برای راه‌اندازی این سامانه مکاتبات زیادی انجام داده‌ایم ولی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در منطقه گرم و خشک کشور قرار دارد، برنامه‌ای برای راه‌اندازی آن ندارند.

وی ادامه داد: باید پیگیرها توسط استان انجام شود تا شرکت هواپیمایی نسبت به راه‌اندازی سامانه یخ‌زدایی در فرودگاه بیرجند اقدام کند.

فعالیت سامانه بارشی جدید از روز گذشته (جمعه) در خراسان جنوبی آغاز شد و بارش برف در بسیاری از مناطق استان امروز هم ادامه دارد.

بارش برف زمستانی اواخر دی امسال نیز چهره بسیاری از شهرهای خراسان جنوبی را سفیدپوش کرد.