معاونت توسعه نیروی انسانی وزارت دادگستری با بیان اینکه واحدهای تولیدی که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فعالیت میکنند با بیشترین توان بازدهی مشغول به کارند گفت: واحدهای تولیدی که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هستند با حداقل امکانات اما بیشترین توان بازدهی فعالیت دارند.
ابراهیم مولایی جم صبح امروز از سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، سایت مرکزی بیرجند وگمرک مستقر در این سازمان بازدید کرد.
معاونت توسعه نیروی انسانی وزارت دادگستری در جریان حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده در جریان بازدیدی که امروز داشتم منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را به نسبت مابقی مناطق ویژه اقتصادی منطقه ای منحصر به فرد دیدیم.
وی با بیان اینکه آنچه امروز قابل تحسین بود اینکه واحدهای تولیدی که در این منطقه ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت بودند با حداقل امکانات اما با بیشترین توان بازدهمی مشغول به کار و تولید بودند .
مولایی جم با اشاره به مهم ترین هدف از بازدید منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: مهم ترین اهداف بازدید از منطقه ویژه اقتصادی مشاهده مشکلات واحدهای تولیدی است که تا جایی که امکان دارد واختیارات داریم بتوانیم از طریق وزارت دادگستری، به ویژه باتوجه به ععضویت وزیر دادگستری در برخی مجامع مجامع،شرکتهای دولتی از جمله دبیرخانه مناطق آزاد وویژه اقتصادی مشکلات را منعکس ودر راستای برطرف شدن مشکلات گام برداریم.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم دراین بازدید اظهار داشت:خراسان جنوبی از معدود استان‌هایی است که دارای منطقه ویژه قطعه منفصله در مرز ماهیرود بوده و این جزو مزیت‌های نسبی منطقه است.

ارعی تصریح کرد: تنها منطقه ویژه اقتصادی هستیم که دارای سایت اصلی در مجاورت مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است که این امکانات می‌تواند ترغیبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد..

وی با بیان اینکه درصد زیادی از مبادلات تجاری در منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود گفت: هرچند در سال‌های گذشته تاکنون اقدامات زیادی در منطقه ویژه و سایت مرزی رقم خورده اما هنوز جای کار زیاد است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای راه‌اندازی سازمان منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون شعارمان این بوده که معبر مرزی ماهیرود بعد از بندر شهید رجایی معبری برای صادرات و واردات باشد.
در بحث اقتصاد استان و صادرات؛ گمرک نقش ویژه و بسیار مهمی دارد.
وی با بیان اینکه گمرکات نقش تسهیل‌کننده دارندگفت:در سال‌های اخیر هرگونه اتفاقاتی که در استان خراسان جنوبی افتاده است گمرک همراهی بسیار خوبی کرده و این باعث شده تا مرزی که ۱۵ سال فعالیت کرده جایگاه ویژه‌ای در مقابل مرزهای فعال داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی با اینکه سابقه کمی دارد و چهار یا پنج سال از فعالیتش بیشتر سپری نمی‌شود و به عبارتی کوتاه‌ترین عمر را نسبت به مناطق ویژه در کشور دارد اما زیرساخت‌های خوبی که ایجاد شده جایگاه ویژه‌ای را توانسته کسب کند.

زارعی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی توانسته در مرز ماهیرود زیرساخت‌های خوبی فراهم کند و همین امر سبب شده تا مرز ماهیرود با توجه به استقبال خوب افغانستان صف‌های ۱۰ کیلومتری که از قبل داشتیم با ورود منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌ها این صف‌ها کوتاه شود.

وی ادامه داد: با مدیریت و شرایطی که منطقه ویژه اقتصادی در سایت مرزی ایجاد کرد صبح کامیون آمده و تا آخر وقت برگشت داده می‌شود که یک طرف این قضیه همیشه گمرک بوده و خواهد بود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور