سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: مرز یکی از پیشران‌های اقتصادی است و با همکاری مرزبانان‌، مرز استان در بحث تبادلات اقتصادی از امنیت بالایی برخوردار است.

مهدی جعفری امروز در دیدار رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: مرز یکی از پیشران‌های اقتصادی است که مشکلات آن برطرف شد و افزایش ترانزیت در ماهیرود را شاهدیم و برای فعالیت مجدد بازارچه یزدان توافقاتی صورت گرفته است. انجام برخی کارها از جمله افزایش ساعت کاری، ایجاد صف جداگانه برای تجار و نیروی کار، تأمین لیفتراک‌ها و جرثقیل مورد نیاز و… باعث پایداری و افزایش کیفیت خدمات رسانی در مرز شده است.

وی گفت: با همکاری مرزبانان‌، مرز استان در بحث تبادلات اقتصادی از امنیت بالایی برخوردار است. ۲ هزار و ۳۰۲ واحد تولیدی در استان داریم. ۹۶۸ واحد تولیدی راکد و غیر فعال داشتیم که با حمایت‌ها و پیگیری‌های دولت سیزدهم ۵۳۰ واحد تولیدی احیا شده و به مدار تولید برگشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کویر می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی در جذب گردشگر برای استان باشد، یادآور شد: اقدامات خوبی در حوزه گردشگری صورت گرفته که باعث افزایش استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و جذب تورسیم در گردشگری پزشکی، کشاورزی، اگرو توریسم و … شده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه اقتصادی، گردشگری معادن است، اظهار داشت: در استان با وجود ۸۴۰ معدن، ۷۰۰ میلیون تن ظرفیت معدنی و اشتغال ۱۳ هزار نفری اما به دلیل خام فروشی، ارزش افزوده خراسان جنوبی از این ظرفیت، تنها ۴ درصد است. با پیگیری‌های انجام شده در راستای برطرف کردن‌ مشکلات موجود و توسعه زیرساخت‌ها در دولت سیزدهم، به زودی از این ظرفیت با بهترین و بیشترین کیفیت استفاده می‌شود.

جعفری با تأکید بر اینکه رفع مشکلات زیرساختی جهش تولید را سبب می‌شود گفت: اجرای پروژه‌های انتقال آب از دریای عمان، خط انتقال گاز دشتک زابل به نهبندان و …به توسعه زیرساخت‌ها در استان کمک کرده است.

وی از اقدامات استان برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه انرژی‌های نو گفت و خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه واحدهای تولیدی موجود، فعال کردن واحدهای راکد با تسهیلات جدید، در اولویت  قرار دادن واحدهای تولیدی دارای حساب بانکی در استان در پرداخت تسهیلات و … از اقداماتی است که در راستای جهش تولید انجام شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه با وجود محصولاتی مثل زرشک و گوهرسنگ‌ها سرمایه‌گذاری جدید برای فرآوری در دستور کار است، گفت: با فعال‌تر شدن حوزه‌های آی تی، هوش مصنوعی و دانش بنیان به زودی شاهد پیشرفت در این‌ بخش خواهیم بود.

جعفری به جایگاه کارگروه تسهیل عدالت در استان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه همه باید از این ظرفیت استفاده کنند، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های کشوری، افزایش اشتغال را در استان داریم و توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه فصل مشترک بین دو حوزه، اقتصاد‌ مقاومتی و احیای واحدهای راکد و‌ نیمه تعطیل است، گفت: توانسته‌ایم با هم افزایی به این امر جامعه عمل بپوشانیم.

محمدجعفر عبدالهی، ایجاد صنایع قوی و بزرگ را مؤثر در اشتغالزایی خواند و اظهار داشت: تکمیل زنجیره‌های تولید، اشتغال بیشتر در استان را سبب ‌می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور