رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: دغدغه‌های حوزه قانونگذاری باید مورد توجه قرار گیرد تا با اصلاح قوانین به سمت مقررات بومی پیش برویم.

 سید حسن هاشمی در نشست شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان که به میزبانی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: مدل‌های قانونگذاری باید برای خراسان جنوبی مطرح شود تا بتوان بسیاری از مشکلات را رفع کرد و حتی این موضوع می‌تواند الگوی دیگر استان‌ها باشد.

وی بر برگزاری جلسات تخصصی با دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: این موضوع علاوه بر شناخت مسائل و مشکلات استان با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها به باز کردن گره مشکلات مردم کمک می‌کند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس دوازدهم افزود: خراسان جنوبی مدیران توانمندی دارد لذا با همفکری و تعامل در صحنه ملی می‌توانیم موثر باشیم و از فرصت‌های محلی هم استفاده کنیم.

وی گفت: استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی و تعامل با وزارتخانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اموال تملیکی ادامه داد: با توجه به اینکه از جنبه قضایی در این حوزه تعارضاتی وجود دارد برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد.

وی بر انجام تلاش‌های لازم برای رفع مشکلات بانکی تاکید کرد و گفت: ناترازی منابع باید مورد توجه قرار گیرد تا زمانی که رفع شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی افزود: اصلاحاتی در قانون رفع موانع تولید نیاز است تا از آسیب‌های جدید و مفاسد بتوان جلوگیری کرد، در حوزه مالیات هم مردم خراسان جنوبی مشکلات بیشتری دارند زیرا میزان درآمد به مراتب پایین‌تر است و باید توجه داشت منابع مالیاتی از محل‌هایی تامین شود که فشار بر کسبه کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه درآمد واقعی مردم در اخذ مالیات باید مد نظر قرار گیرد عنوان کرد: ایرادات اساسی در مالیات مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد و درآمدهای واقعی لحاظ نمی‌شود.

هاشمی گفت: به موضوع فروشگاه‌های زنجیره‌ای که درآمدهای آن به مرکز می‌رود هم باید ورود جدی کرد چون مالیات آنها به طور متمرکز در خارج از استان پرداخت می‌شود و اگر جلوی این کار گرفته نشود مشکلاتی برای کسبه خراسان جنوبی ایجاد خواهد شد از همین رو باید عدالت در برابر اصناف استان و غول‌های اقتصادی از لحاظ وصول مالیات رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه قوانین مالیاتی از حیث حقوقی ایراداتی دارد که باید اصلاح شود گفت: مردم خراسان جنوبی شایسته بخشودگی مالیاتی هستند چون وضعیت آب و کشاورزی در این استان به مراتب بحرانی‌تر از سیستان و بلوچستان است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بازارچه‌های مرزی و مناطق ویژه باید توسعه پیدا کنند و بازگشایی مرزها به رونق اقتصاد کمک می‌کند.

وی یادآور شد: ترغیب تولیدکنندگان برای صادرات از مرزهای استان کار سختی است و اقدامات انجام شده در مرز ماهیرود جای قدردانی دارد.

هاشمی با اشاره به گلایه‌های مردم درخصوص بازار سرمایه گفت: جلسات تخصصی در حوزه بورس منجر به افزایش آگاهی مردم می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور