رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: اعضای اتاق با اصلاح بند ۱۰ لایحه قانون مالیات‌های مستقیم مخالف هستند و دلایل این رویکرد را در چند بخش تشریح کردند.

علیرضا خامه‌زر»  در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات مستقیم، درآمد حاصل از تمامی فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات، اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف‌ هستند که بر اساس لایحه پیشنهادی در ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ اصلاح این قانون درخواست شده است.

وی افزود: در بند ۱۰ این لایحه آمده است در ماده ۸۱ عبارت “مشمول مالیات سالانه اشخاص حقیقی حاصل از” جایگزین عبارت “حاصل از کلیه” می‌شود و عبارت “تا سقف ۴ برابر معافیت پایه جزء (۱) ماده (۱۲۹) این قانون به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصل هفتم این باب مشمول مالیات” جایگزین عبارت “از پرداخت مالیات معاف می گردد و فراز دوم ماده مذکور حذف می شود.

دبیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با بیان اینکه ماده مذکور اشکالات شکلی و ماهیتی دارد گفت: کشاورزی و دامپروری طیف گسترده‌ای از مردم را در بر می‌گیرد و کاهش معافیت‌های مالیاتی باید با دقت در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تصویب اصلاحیه این ماده قانونی سالانه مبالغی را باید کشاورز و دامدار به عنوان مالیات بپردازد، ادامه داد: از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز درخواست داریم با این لایحه مخالفت کنند تا این ماده قانونی به قبل برگردد و تغییری نکند.

نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورا به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.