مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: امسال قیمت محصول زرشک تازه در بازار آزاد استان ۲ برابر شده و برگزاری جشنواره ملی زرشک در این افزایش قیمت اثرگذار بوده است.

سید حسن رضوی  افزود: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زرشک تازه با شاخه بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان بود و امسال قیمت این نوع محصول به بیش از ۲۰ هزار تومان در بازار آزاد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: خرید توافقی زرشک نیز براساس کیفیت محصول با همین نرخ انجام می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از خرید توافقی ۶۰۰ تن زرشک تازه در این استان خبر داد و گفت: ۹ مرکز در پنج شهرستان زرشک‌خیز خراسان جنوبی در زمینه خرید توافقی زرشک تا پایان فصل برداشت محصول فعال هستند.

وی افزود: به دلیل اینکه زرشک‌کاران در سال‌های قبل نسبت به احداث بارگاه بهداشتی زرشک اقدام کرده‌اند از طرفی فروش زرشک به‌صورت خشک، ارزش افزوده بیشتری دارد امسال کمتر تمایل داشتند که زرشک خود را تازه به فروش برسانند.

رضوی گفت: امسال مراکز خرید توافقی زرشک در استان زرشک را با نرخ بالایی از کشاورزان خریداری کردند به همین دلیل بخش خصوصی هم با قیمت خوبی از کشاورزان زرشک را خریداری کرد که این موضوع به نفع کشاورز شد.

وی با اشاره به سیر صعودی قیمت زرشک در سال جاری افزود: برگزاری جشنواره ملی زرشک در فصل برداشت، نقش موثری در معرفی این محصول و افزایش قیمت زرشک داشته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: به برکت جشنواره زرشک، این محصول به استان‌های دیگر به‌خوبی معرفی شد و در سال‌های قبل زرشک تازه به چند استان از جمله تهران و خراسان رضوی عرضه می‌شد اما در سال جاری بازارهای جدیدی را برای عرضه پیدا کردیم.

وی گفت: استان‌های همدان، فارس، اصفهان، قم، البرز و گلستان از جمله بازارهای جدید شناسایی شده برای عرضه زرشک خراسان جنوبی است و مدیران تعاون روستایی برخی از این استان‌ها به همراه تشکل‌های خود در خراسان جنوبی حضور پیدا کردند.

رضوی افزود: تشکل‌های این استان‌ها تعاملات خوبی با تشکل‌های تعاون روستایی خراسان جنوبی برقرار کردند و سفارش‌های خوبی هم داشتند.

وی گفت:  انتظار ما این است که برگزاری این جشنواره‌ها ادامه داشته و شروعی خوبی برای معرفی زرشک و رسیدن به اهداف مدنظر باشد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تعاون روستایی استان همچنان برای معرفی زرشک و شناسایی بازارهای جدید برای فروش محصول به‌طور مستمر در تلاش است تا کشاورزان ما نه تنها مانند سال‌های قبل متضرر نشوند بلکه محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

اولین جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور