#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عادی‌انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به ویژه شهرستان قاینات است.

مجید شایسته درباره افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان قاینات گفت: بیماری کووید ۱۹ از سال گذشته افت و خیزهایی را داشته که منجر به افزایش موارد ابتلا و به دنبال آن بستری‌ها و متاسفانه فوت شمار زیادی از هم‌استانی‌ها شده است.

وی اظهار داشت: از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن امسال روند افزایش نمونه‌گیری را در استان داشتیم و به دنبال آن افزایش موارد مثبت به خصوص در شهرستان قاینات را شاهد بودیم که افزایش موارد نمونه‌گیری در این شهرستان نسبت به بقیه مناطق استان خیلی شاخص است و این افزایش موارد منجر شد که در هفته دوم و سوم، افزایش بیماریابی را داشته باشیم.

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افزایش بیماریابی که در راستای طرح شهید سلیمانی هم بود، باعث شد که در بعضی از نقاط قاینات از جمله روستای پهنایی، شهر اسفدن، مرکز خدمات جامع سلامت چاهک و ۲ منطقه شهری در قاین محدوده مرکز جامع شهری روستایی امام علی (ع) قاین و مرکز جامع سلامت شهری روستایی امام خمینی (ره) قاین با توجه به افزایش نمونه‌گیری، تعداد موارد مثبت خیلی افزایش پیدا کند که قطعا در رنگ‌بندی‌ها تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: بیشترین گروه سنی درگیر ۲۰ تا ۶۰ سال بودند که گروه سنی فعال جامعه محسوب می‌شوند و اگر در گروه سنی سالمند اتفاق بیفتد، می‌تواند منجر به افزایش موارد بستری و مرگ شود.

شایسته درخصوص دلایلی که باعث افزایش موارد ابتلا در شهرستان قاینات شده است، گفت: به دنبال مساله عادی‌انگاری و اینکه وقتی رنگ‌بندی آبی (کم خطر) می‌شود، فکر می‌کنیم همه چیز به حالت قبل برگشته، افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش شب‌نشینی‌ها و تجمعات خانوادگی، برگزاری جلسات عزا و عروسی، بازگشایی مدارس، ارتباطات خاصی که شهرستان قاینات با استان خراسان رضوی دارد و اینکه در مسیر جاده ترانزیت است، وجود برخی صنایع از جمله کارخانه سیمان قاین که ارتباطات زیادی با سایر نقاط استان و کشور دارد، باعث افزایش موارد ابتلا در این شهرستان شده است.

وی تاکید کرد: عادی‌انگاری در هم استانی‌ها جدی گرفته شود تا شاهد افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباشیم و از هدف اصلی که کاهش مرگ و میر است، دور نشویم.

قاینات در حال حاضر تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از یک هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر وضعیت داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در وضعیت آبی (کم خطر) باقی ماندند.

تعیین رنگ شهرها متناسب با روند بیماری در هر شهر انجام می‌شود و قرار گرفتن در هر کدام از رنگ‌های چهارگانه (آبی، زرد، نارنجی و قرمز) براساس «تعداد موارد کرونا مثبت که در روز بستری می‌شوند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت» است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

گروه‌های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی (پرخطر) مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا تردد شبانه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی بدون در نظر گرفتن رنگ آنها از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح ممنوع است.