معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون در قالب طرح محله اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته اما پراکنده بوده لذا تحقق این طرح نیازمند ایجاد همبستگی و انسجام بین دستگاه‌های متولی است.

، سید محمدرضا طالبی  در جلسه تبیینی تحقق محله اسلامی که با حضور معاون بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی در محل استانداری برگزار شد گفت: مسائل و مشکلات محلات باید توسط معتمدان و اعضای شورای اسلامی با نگاه همه‌جانبه و محوریت ائمه جماعات مساجد، احصا شود و دستگاه‌های اجرایی را برای حل آنها پای کار آورد.

وی افزود: تمرکز اقدامات بصیرتی، اعتقادی و حتی مسایل اقتصادی با محوریت مسجد می‌تواند منجر به جذب جوانان شود و اثرات خوب و موثری داشته باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: دشمن همواره تلاش دارد ذهن قشر جوان را تحت اثرات سوء تبلیغات خود قرار دهد لذا از همه ظرفیت‌ها در این زمینه بهره می‌برد.

وی عنوان کرد: مدیریت فضای مجازی نیز در دست دشمن است و هر مطلبی که خواسته باشند در قالب‌های مختلف به جامعه القا می‌کنند که نباید ما بی‌تفاوت باشیم البته کم‌کاری‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته که اعتماد نسل جوان به مسئولان را کم کرده است.

طالبی افزود: در دولت‌های مختلف اگر مدیران، مسئولیت رسالت‌هایی که برعهده داشتند را به نحو احسن انجام می‌دادند اکنون شاهد این شبهات در ذهن جوانان نبودیم با این وجود در استان خراسان جنوبی اقدامات خوبی برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی انجام شده است.

وی گفت: با اقدامات دستگاه‌های فرهنگی اکنون مسایل مربوط به بی حجابی در استان به حداقل رسیده و موضوعات در قرارگاه عفاف و حجاب به خوبی مدیریت شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی همواره در مراسم ملی و مذهبی حضور پرشور داشته‌اند و در انتخابات مختلف به لحاظ کمی و کیفی رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان همگرایی و هم‌افزایی دارند، برگزاری میز خدمت و سفرهای شهرستانی نیز به رفع مشکلات مردم کمک خوبی کرده است البته هنوز تا سطح مطلوب فاصله داریم و باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

طالبی گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان هم اقدامات خوبی داشته‌اند به طوری که جشن پایان گازرسانی در استان سال گذشته برگزار شد و اکنون تا سطح روستاهای زیر ۲۰ خانوار این خدمات پوشش داده می‌شود، درخصوص آب، برق و ارتباطات هم خدمات فراوانی صورت گرفته و پوشش‌های خوبی حاصل شده است.

وی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی با پشتیبانی ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در خراسان جنوبی اجرا شد تا به کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد کمک کند و می‌تواند با اهداف محله اسلامی همسو شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به انتخابات اسفند امسال گفت: هیچ مساله‌ای مهمتر از حضور مردم در انتخابات نیست لذا باید به دنبال مشارکت پرشور مردم باشیم تا منجر به ناامیدی دشمن شود.

وی افزود: امیدآفرینی و خدمت در جامعه باید افزایش یابد زیرا مردم مستحق خدمت هستند که تلاش جهادی و شبانه‌روزی می‌طلبد.

دستیار استاندار خراسان جنوبی در امر مردمی‌سازی دولت هم گفت: تحقق دولت اسلامی نیازمند حکمرانی الگوهای اسلامی است که مشارکت مردم در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

جواد زراعتکار مقدم عنوان کرد: تحقق شعار سال نیز نیازمند حضور مردم است و مساله اصلی در به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی، اجرای طرح‌های محله‌محور است.

وی گفت: طرح محله اسلامی از سال‌های قبل شروع شد و برخی از مساجد سند تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند که مبتنی بر اسناد بالادستی و کارشناسی شده است.

دستیار استاندار خراسان جنوبی در امر مردمی‌سازی دولت افزود: اگرچه سند تحول هر مسجد باید مطابق بر الگوهای ملی باشد اما نیازهای هر محله براساس آنچه بومی سازی شده مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ۲۰ درصد جامعه مستعد اقدامات جهادی است که اغلب آنان جوان هستند لذا باید اشخاص دانا و مومن شناسایی و تبدیل به گروه‌های جهادی مساله‌محور شوند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی هم گفت: چالش اصلی مساجد در حوزه جهاد تبیین مساله اقتصاد است.

حجت‌الاسلام علی محقی افزود: امام جماعت باید ابتکارات فرهنگی را عرضه کند و کمک‌های مومنانه در دوران کرونا یکی از این ابتکارات بود که می‌تواند الگو باشد.

وی گفت: الگوهای قدیمی، محله اسلامی را به نقطه عطف نمی‌رساند لذا هر دستگاهی باید فارغ از احتکار بودجه‌های فرهنگی به ایفای نقش بپردازد تا هزینه‌کردها خروجی مناسب داشته باشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور