عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «دُرح» سربیشه روز شنبه با حضور وزیر نیرو در خراسان جنوبی آغاز شد.

این نیروگاه شامل ۲۰ واحد توربین ۲.۵ مگاواتی است که با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورو معادل یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۲ هکتار احداث می‌شود و پیش‌بینی شده تا ۲۲.۵ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.

با احداث این نیروگاه سالانه ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲۵ هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین میزان اشتغال این نیروگاه در دوره نصب ۶ هزار و ۶۵۰ نفر روز و دوره بهره‌برداری ۲۵ نفر به طور مستمر پیش‌بینی شده است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز (شنبه) وارد خراسان جنوبی شد و در سفر یک روزه به این استان پروژه سد سیاهو را افتتاح کرد و عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی منطقه سربیشه نیز آغاز شد و در ادامه آبرسانی به شهر درمیان و روستاهای منطقه و طرح‌های آبرسانی به ۱۵ روستای استان به بهره برداری می‌رسد.

استان مرزی خراسان جنوبی به‌ گفته کارشناسان دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است. تعداد ساعت‌های آفتابی سالانه استان سه هزار و ۲۰۰ ساعت برآورده شده که در برخی نقاط به دلیل وزش باد، امکان استفاده از انرژی بادی نیز وجود دارد.

سد مخزنی سیاهو به عنوان هشتمین سد خراسان جنوبی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بیرجند و ۶۷ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه بر رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و ۲۸ کیلومتر مربع ساخته شد.

این سد با هدف کنترل، تنظیم و ذخیره سازی سالانه ۴.۶ میلیون مترمکعب روان آب احداث شد