رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کشاورزان و بهره‌برداران خراسان جنوبی برای ورود محصول تولیدی به بازارهای جهانی باید باقی‌مانده سموم در محصولات را کنترل کنند.

محسن احتشام روز شنبه در نشست کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی خراسان جنوبی افزود: کشاورزان استان باید مصرف سموم کشاورزی را به حداقل برسانند و به سمت تولید محصولات ارگانیک و سالم سوق داده شوند.

وی بیان کرد: با توجه به اعمال استانداردهای جدید بازارهای جهانی برای صادرات محصولات کشاورزی، در صورتیکه باقی‌مانده سموم در محصولات از میزان تعیین شده بالاتر باشد در زمینه صادرات با مشکل مواجه خواهیم شد و کشاورزان نیز متضرر خواهند شد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: محصول در وهله نخست توسط کشاورز تولید می‌شود لذا باید با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان، آنها در را خصوص نحوه و میزان استفاده از سموم در محصولات آگاه کرد.

وی تصریح کرد: کشاورزان در مراحل کاشت، داشت و برداشت باید مراقب استفاده از سموم باشند همچنین هنگام برداشت محصول استراتژیک در محیط‌های استاندارد خشک و نگهداری شود.

احتشام عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید پاکت‌های بهداشتی در اختیار کشاورزان قرار دهد تا در پاکت‌های استاندارد محصول نگهداری شود.

وی افزود: باید کمیته‌ای در استان تشکیل شود تا راهکارها و مراقبت‌های لازم برای مصرف سموم و کاهش باقی‌مانده سموم در محصولات به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

رییس شورای ملی زعفران گفت: امروز هر تولیدکننده‌ای در بخشهای تولیدی و صنعتی ملزم به رعایت استانداردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است یعنی تولید کننده  زمانی می‌تواند تولید موفقی داشته باشد که ملزم به رعایت استانداردها باشد و بتواند به بازارهای ملی و بین‌المللی ورود کند.

وی افزود: امروز بحث رعایت استانداردها برای ورود محصولات به بازارهای جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است در حالیکه باقی‌مانده سموم در محصولات ما را از حضور در بازارهای صادراتی منع خواهد کرد.

احتشام بیان کرد: زرشک به عنوان یکی از محصولات استراتژیک مهم خراسان جنوبی که تلاش زیادی برای معرفی این محصول در بازارهای هدف صادراتی شده است اگر به درستی و در محیط استاندار خشک و نگهداری نشود قادر به صادرات آن نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی برای خشک و نگهداری زرشک، زعفران و عناب از اهمیت زیادی برخوردار است تصریح کرد: برای حضور بیشتر و بهتر در بازارهای صادراتی باید زنجیره ارزش این محصولات ایجاد شود تا به جریان ارزش ختم شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر لزوم آموزش کشاورزان در خصوص عدم مصرف یا نحوه استفاده از سموم کشاورزی عنوان کرد: کشاورزان صادقانه کار می‌کنند اما به دلیل نبود آموزش سهوا محصول خود را سموم آلوده می‌کنند.

وی تاکید کرد: باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی باید خیلی جدی گرفته شود چراکه اگر این مهم مورد توجه واقع نشود مانع بزرگی برای ورود محصول زرشکاران و زعفران کاران به اروپا ایجاد خواهد شد.

رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم گفت: با توجه به خشکسالی‌های ۱۹ ساله که پشت سر گذاشتیم تولید محصولات کم‌آب بر مانند زرشک، زعفران و عناب در استان افزایش خوبی پیدا کرد اما زیرساخت‌های لازم برای ورد این محصولات به بازار فراهم نشده است.

سید حسین خیریه افزود: اگر کاری بخواهد درست انجام شود باید به دنبال بازارهای داخلی و خارجی آن برویم که در این زمینه نیاز به تبلیغات، بازاریابی و کاهش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی هستیم.

وی بیان کرد: از آنجا که محصولات زرشک، زعفران و عناب در سبد عموم قرار ندارند برای ورود این محصولات به بازارهای جهانی باید موضوع صادرات جدی گرفته شود که یکی از مسایل مهم در این زمینه تایید آزمایشات استاندارد است.