رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه ابلاغی، کشت غلات، دانه‌های روغنی و چغندر آبی، سیب زمینی و عدس دیم برای مناطق معتدل و سرد از جمله محصولاتی هستند که باید کاشت آن براساس الگوی کشت در استان در دستور کار قرار گیرد.

مهدی جعفری  با تشریح طرح الگوی کشت و اینکه براساس این طرح چه محصولاتی می‌توانیم در استان بکاریم افزود: براساس برنامه ابلاغی، کشت غلات (گندم و جو)، دانه‌های روغنی از جمله (ذرت علوفه‌ای، کلزا) و چغندر آبی، سیب زمینی و عدس دیم از جمله محصولاتی هستند که باید کاشت آن براساس الگوی کشت در استان انجام شود.

وی اظهار داشت: الگوی کشت طرحی است که ۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سند راهبردی بخش کشاورزی با حضور مسئولان کشوری و در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم رونمایی شد.

سیاست‌های تشویقی الگوی کشت چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هدف از اجرای الگوی کشت این است که متناسب با شرایط اکولوژیکی و اقلیمی هر منطقه چه محصولی بکاریم تا سازگاری خاص خودش را داشته باشد و از طرفی هم بیشترین بهره‌وری نصیب کشاورز شود.

جعفری با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت بر سه مبنای نیاز، اقلیم و اقتصاد هر منطقه پایه‌ریزی شده است تا برای کشاورزان توجیه اقتصادی داشته باشد، بیان کرد: کشاورزانی که براساس الگوی ترسیم شده فعالیت کنند مشمول حمایت‌ها و مشوق‌های متعددی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: این مشوق‌ها و حمایت شامل موارد متعدد و مختلفی از قبیل ارائه تسهیلات، خدمات ارائه نهاده‌ها و بذر استاندارد مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه یکی از حمایت‌های دولت در الگوی کشت، کشت قراردادی محصولات کشاورزی است، افزود: در این طرح یارانه بذر، کود و بیمه مشمول کشاورزان می‌شود و در آخر هم دولت محصول تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کند.

کشت قراردادی گندم در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر در خراسان جنوبی در خصوص محصول گندم کشت قراردادی اعمال می‌شود.

وی گفت: در الگوی کشت محصولات مورد نیاز کشور اولویت‌بندی شده‌اند، و تامین امنیت غذایی مهمترین پیامد رعایت الگوی کشت است.

جعفری تاکید کرد: برای اینکه کشاورزی از معیشتی به اقتصادی تغییر کند باید کشاورزی مقرون به صرفه شود که این مهم با اجرای طرح‌هایی هم چون الگوی کشت و کشت قراردادی قابل تحقق است.
وی به اهمیت امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است تا با ارائه و رعایت الگوی کشت ضمن تولید محصولات مورد نیاز، کشاورزان به سمت صرفه جویی در مصرف آب ترغیب و هدایت شوند و با مصرف بهینه تولیدات اولویت‌دار را هم داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: استفاده از ارقام متحمل به کم‌آبی و خشکی، تغییر الگوی کشت‌های بهاره، اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه روش‌های آبیاری مدرن، توسعه کشت‌های نشایی از اقدامات جهاد کشاورزی در راستای اجرای الگوی کشت با هدف ارتقای بهره‌وری و مدیریت بهینه آب در استان است.

جعفری تصریح کرد: در گذشته بدون توجه به مسائلی هم چون نیاز بازار و میزان آب مصرفی و نوع محصول براساس ظرفیت منطقه، کشاورزان اقدام به کشت می‌کردند و در بسیاری از مواقع هم تولید بیش از تقاضای بازار منجر به افزایش ضایعات و ضرر مالی آنها می‌شد ولی با در نظرگرفتن ظرفیت‌های هر منطقه و کشت محصول براساس آن می‌توان از چنین آسیب‌هایی جلوگیری کرد.

خیال راحت کشاورزان از بابت صرفه اقتصادی الگوی کشت

وی با اشاره به برنامه ابلاغی الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی، گفت: در این راستا کشت غلات (گندم و جو)، دانه‌های روغنی از جمله (ذرت علوفه‌ای، کلزا) و چغندر آبی، سیب زمینی و عدس دیم برای مناطق معتدل و سرد از جمله محصولاتی هستند که باید کشت آن براساس الگوی کشت در خراسان جنوبی در دستورکار قرار گیرد.

جعفری افزود: پس الگوی کشت طرحی است که در آن به کشاورزان گفته می‌شود چه محصولی را به چه میزانی، در کجا و چه زمانی کشت کنند تا هم منابع آب و خاک حفظ شود و هم درآمد بیشتری برای این قشر حاصل و از همه مهمتر امنیت غذایی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت محصولات باغی از سال آینده در کشور و خراسان جنوبی اجرایی می‌شود، بیان کرد: زعفران، عناب و زرشک به دلیل کم آب‌بر بودن در الگوی کشت استان پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه درخواست ما از کشاورزان این است که براساس برآورد خودشان اگر اجرای الگوی کشت برای آنان صرفه اقتصادی دارد حتما در این خصوص ورود پیدا کنند، بیان کرد: اما در مجموع در طرح الگوی کشت دولت تمهیداتی را مد نظر دارد که کشاورزان با رعایت آن متضرر نشوند و از بابت سود و به صرفه بودن خیالشان راحت باشد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور