استاندار خراسان جنوبی گفت: به لطف خدا همه کارهایی که از بدو ورود به استان شروع کردیم را به نتیجه رساندیم.

“حمید ملانوری” روز شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته به‌واسطه پایان کار دولت، انتخابات، انتقال دولت، شیوع کرونا و حوادث مرز شرایط بسیار سختی داشتیم اما خدا توفیق داد و توانستیم با استفاده از تجارب و دانش سال‌های خدمت آنچه مدنظرمان بود را در حد توان عملیاتی کنیم.

وی حضور در خراسان جنوبی و خدمت به مردم فرهنگی و متدین این دیار را توفیقی بزرگ خواند و به تشریح اقداماتی پرداخت که طی یک سال حضورش در استان انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی مدیریت کرونا را از مهمترین اقدامات استان در این مدت عنوان کرد و گفت: بنده در زمان پیک سوم کرونا وارد استان شدم و همه تلاش‌ها بر این متمرکز شد که با مدیریت بومی و هماهنگی بین دستگاهی از آن پیک گذر کنیم.

وی بیان کرد: برای مدیریت بیماری در کنار اهرم‌های مدیریتی محدودیت و ممنوعیت که در ستاد ملی تعیین می‌شد از اهرم شعور و فرهنگ بالای مردم استفاده کردیم، این ابزار کمک کرد محدودیت‌ها را کاهش دهیم و توفیق‌مان بیشتر شود تا آنجا که در پیک پنجم هیچ واحد صنفی و بازاری را تعطیل نکردیم و در عوض از مردم خواهش کردیم با رعایت پروتکل‌ها به مدیریت شرایط کمک کنند که این اتفاق هم افتاد.

ملانوری افزود: همین الان هیچ شهر قرمزی در استان نداریم و سه شهر بیرجند، فردوس و طبس نارنجی است و آمارها کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: همه بیمارستان‌های استان را به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مجهز کرده‌ایم و خوشبختانه تجهیزات و امکانات لازم برای همه بیمارستان‌ها تامین شده است.

استاندار خراسان جنوبی از معضل خشکسالی گفت که بیشترین تبعات را برای دامداران استان به همراه داشته است و گفت: توزیع نهاده‌های دامی که سال گذشته حدود سه تا چهار هزار تن بود را در سال جاری ماهانه به ۲۲ هزار تن رساندیم تا دامداران ما فشار کمتری متحمل شوند.

وی اظهار داشت: موضوع تکمیل کشتارگاه خوسف هم که با مشکلاتی مواجه بود که با همراهی‌های صورت گرفته شتاب گرفت و الان در حال فعالیت آزمایشی است و به‌زودی رسما افتتاح می‌شود.

ملانوری با اشاره به مشکلات زعفران‌کاران خراسان جنوبی در سال‌های گذشته گفت: با قیمت‌گذاری دولتی که صورت گرفت، قیمت زعفران امروز به ۳۰ میلیون تومان رسیده و با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه بخش کشاورزی، زعفران کشاورزان را خودمان می‌خریم تا دست دلال‌ها و واسطه‌ها کوتاه شود و کشاورزان حاصل دسترنج خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: برای زرشک هم ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی گرفتیم و شرایط کمی مدیریت شد اما چنانچه برنامه‌های در دست اقدام ادامه یابد، سال آینده زرشک جایگاه خوبی خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک استان که با سرمایه‌گذاری مرکز اسناد انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده در حال تعطیل شدن بود اما با رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، این مجموعه نه تنها تعطیل نمی‌شود بلکه مرکز را به توسعه آن متقاعد کردیم و این کارخانه خواهد توانست با راه‌اندازی واحد بسته‌بندی بیش از ۵۰ درصد زرشک استان را پوشش دهد.

ملانوری از بحران آنفلوانزا در واحدهای مرغداری استان در سال گذشته گفت و به تشریح اقداماتی پرداخت که در راستای حمایت از مرغداران انجام شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بهترین قیمت مرغ و تخم مرغ  را در مقایسه با دیگر استان‌ها داریم و نگذاشتیم یک ریال از قیمت دولتی تعیین شده، تجاوز شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ذخایر کالاهای اساسی استان شامل مرغ، شکر، برنج و روغن مطلوب است و هیچ کاستی نداریم.

وی از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران به عنوان طرح ابتکاری یاد کرد که طی یک سال گذشته با شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذار توانسته در قالب امضای ۲۵ تفاهم‌نامه حدود ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه را وارد استان کند، به شکلی که پروژه‌های مرتبط با این تفاهم‌نامه‌ها فعال و در حال کار است.

ملانوری تصریح کرد: هدف ما از راه‌اندازی این ستاد، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده که همواره دغدغه مقام معظم رهبری است و بارها تاکید کرده‌اند باید برای رفع مشکلات اقتصادی کشور اجرایی شود.

وی گفت: در این ستاد ضمن اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال محقق شده، با شکسته شدن بروکراسی‌های اداری، دوندگی‌ها و معطل شدن‌های سرمایه‌گذاران از بین رفته و تقاضاهای سرمایه‌گذاری طی یک ماه تعیین تکلیف می‌شود و حتی مجوزهای بی‌نام آماده تحویل به سرمایه‌گذاران متقاضی است.

استاندار خراسان جنوبی به توفیقات ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و گفت: فعال شدن ۱۸ معدن با سرمایه‌گذاری هلدینگ اقتصادی زرین، اعلام آمادگی هلدینگ گهر زمین برای ورود به استان و بازگشت کارخانه چدن چینی‌ها به چرخه فعالیت بعد از چند ماه و برگشت دوباره به کار ۱۶۰ کارگر بیکار شده این مجموعه از جمله کارهایی است که طی این مدت انجام شد.

وی تصریح کرد: مشکلات برق و گاز کارخانه فولاد قاینات نیز حل شد و خط تولید فولاد تا چند ماه آینده فعال می‌شود و همین الان ۹۰۰ نفر نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.

ملانوری با اشاره به اینکه فولاد از صنایع آب‌بر است افزود: با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، با مشارکت این مجموعه در تکمیل پروژه فاضلاب قاین که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از این ظرفیت در تامین آب کارخانه فولاد استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: کارخانه مس قلعه‌زری هم که به جهت قدمت و مشکلات فنی حادثه‌ساز شده بود و با ورود شرکت پارت گوال در حال احیا است.

استاندار خراسان جنوبی از فعال شدن چهار معدن طلا گفت و افزود: یکی از این واحدها در حال تولید شمش است و ۲ کارخانه دیگر به‌زودی فعال می‌شوند.

وی به طرح بزرگ اکتشافات معدنی استان اشاره کرد و افزود: اولین بار ۱۸۰ کارشناس زمین‌شناسی وارد استان شده و با حضور در چهار شهرستان به شناسایی ظرفیت‌های معدنی موجود مشغول شدند.

ملانوری با بیان اینکه اعتبار این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان است گفت: این اقدام ضمن ایجاد اشتغال و رونق بازار در توسعه استان نقش بسزایی دارد، ضمن اینکه همین الان هتل سپهر که به‌واسطه شرایط کرونایی دچار رکود شده بود، با حضور این کارشناسان فعال شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال استان طی همین مدت کوتاه حدود ۳۰ مورد به چرخه فعالیت برگشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آغاز طرح توسعه زغال‌سنگ طبس افزود: با این اقدام تا پایان امسال یا اواسط سال آینده، ظرفیت تولید مجموعه پروده تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: در حال حاضر از مجموع هشت هزار نیرو که در معادن طبس مشغول به کار هستند، چهار هزار نفر فقط در مجموعه زغال فعالند و با اجرای طرح توسعه این کارخانه، این آمار تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

ملانوری از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه گلخانه‌های استان هم گفت و افزود: با تکمیل این پروژه‌ها، ۷۰۰ هکتار به ظرفیت گلخانه‌های خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل ناچیز بودن عایدات کشاورزان استان از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیر کشت پسته، از ظرفیت انجمن پسته ایران استفاده شد و با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، تولید پسته استان طی یک تا ۲ سال آینده به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در زمینه حمل و نقل هوایی در حال حاضر پنج شرکت در استان فعال هستند و برخی روزها سه تا چهار پرواز داریم اما رایزنی کرده‌ایم که به سایر استان‌ها و حتی نجف اشرف هم پرواز داشته باشیم.

وی گفت: پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی شتاب گرفته و برای بزرگترین قطعه این پروژه حد فاصل بیرجند – یونسی که معطل مانده بود، مصوبه دولت را گرفته‌ایم و با پیگیری‌هایی که شده، کار در حال انجام است.

ملانوری افزود: برای پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان هم مصوبه دولت را گرفته‌ایم و در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم کار شتاب بگیرد تا مشکل آب شرب استان مرتفع شود.

وی به اقداماتی که برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی استان انجام شده اشاره کرد و گفت: علیرغم مشکلات عدیده‌ای که در افغانستان شاهد بودیم، مرز ماهیرود حتی یک روز تعطیل نشد و خرده‌فروشی در بازارچه مرزی یزدان هم شروع شد، در دوکوهانه و گلورده نیز شرایط برای مبادلات مرزی از ناحیه ما فراهم است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص مسوولیت اجتماعی معادن هم اتفاقات خوبی رقم خورده به نوعی که بخش خصوصی حدود ۶۰ میلیارد تومان در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و آموزشی هزینه کرده است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی بخش خصوصی، ۱۵۰ روحانی در ۱۵۰ مدرسه استان مستقر شده‌اند و به این ترتیب خراسان جنوبی تنها استانی است که توانسته طرح امین تربیت را در کشور اجرایی کند.

ملانوری با تاکید بر اینکه در حوزه انتصابات در یک سال گذشته، تغییرات آن چنانی نداشته‌ایم گفت: در این مدت فقط سه پست معاون هماهنگی امور عمرانی، مدیرکل حوزه و مدیرکل دفتر سیاسی استانداری که خالی بود را تعیین تکلیف کردیم و ۲ فرماندار که یکی بازنشست شده و دیگری متقاضی جابه‌جایی بود، جانشین به شکل سرپرست انتخاب کردیم تا دست دولت جدید در انتصابات باز باشد.

وی به مشارکت ۷۴ درصدی مردم خراسان جنوبی در انتخابات اشاره و تصریح کرد: با همراهی مردم و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی، امن‌ترین و سالم‌ترین انتخابات را در استان شاهد بودیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر نقش تاثیرگذار نماینده ولی فقیه در استان گفت: رهنمودهای جنابعالی سبب شد طی یک سال گذشته با آرامش در این استان خدمت کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، ملانوری امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، گزارشی جامع از آخرین اقدامات دستگاه‌های اجرایی ارائه کرد و در این دیدار درباره مسایل روز استان نیز بحث و رایزنی شد.

“حمید ملانوری شمسی” یازدهم آبان سال گذشته از سوی هیات دولت به عنوان استاندار خراسان جنوبی انتخاب شد و “جواد قناعت” در جلسه روز چهارشنبه (سوم آذر امسال) هیات وزیران به عنوان نهمین استاندار خراسان جنوبی رای اعتماد گرفت.