در خراسان جنوبی سالهاست که باب شده است مدیران کم‌تجربه و کم‌بهره از تخصص لازم با استفاده از رانت بر مسند مدیریت می‌نشینند و مصدری می‌شوند برا تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات بالاتر. کرسی مدیریت برای بعضی از مدیران آرزوی افسانه‌ای بوده است که به هر ریسمانی چنگ زده‌اند تا ان‌ را تصاحب کنند و حالا با قلدربازی و زبان‌بازی و لفظ‌زدگی، می‌خواهند بگویند ما درست انتخاب شده‌ایم و در جای درست هم قرار گرفته‌ایم. انقدر جوزدگی در این گونه مدیران بی‌شمار است که گاها بر گفتار و کردار خود هم کنترل منطقی ندارند.

در افسانه مدیران ناکارآمد استانی، یک نفر از رانت ایکس استفاده کرده، دیگری از فرط نبودن مدیران کارآزموده و تربیت شده به این منظور و دیگری هم به دلیل مسائل وزارتخانه‌ای. برخی هم می‌آیند تا انتهای خدمتش را در این استان بگذراند، بازنشست شود و برود. اما برخی دیگر هم از دل چراغ جادو بیرون می‌آیند تا فقط مدیر شوند.

گویی که این استان، تنها محلی برای کسب تجربه و محل ازمون است تا این مدیران کارآزموده شوند و  بار سفر را بربندند و با سابقه‌ای که از این استان کسب کرده‌اند، در جایی بزرگتر با امکاناتی بیشتر خدمت کنند. این استان آزمایشگاهی شده است برای تمرین مدیریت مدیران جدید. چه جایی بهتر از این استان و چه مردمانی نجیب‌تر از مردم این استان که اجازه چنین برخوردی را به آنان می‌دهند. چه بسا که خون مردم استان‌های دیگر رنگین‌تر از مردم این استان باشد. اینها همه دلایلی است برای عدم پیشرفت این استان. اگر از دوره مدیریت فعلی استانداری چشم‌پوشی کنیم، در هیچ دوره‌ای، تلاشی درخور برای بر شناساندن این استان صورت نگرفته است و محرومیت‌زدایی از این استان در برنامه‌های آنان نبوده و یا درست انجام نشده است. اینها همه نتایج بر روی کار آمدن مدیران ناکارآمد در استان است که هنوز هم برای جلوگیری از آن اقدام خاصی صورت نگرفته است و همچنان در این استان، مدیریت بذل و بخشش و رانت حاکم است.

اگر چه می‌پذیریم که قسمتی از این مشکل به مردم این استان برمی‌گردد که از مدیران خود برنامه نمی‌خواهند و در نتیجه مدیران را از پاسخگویی در قبال خود آسوده‌ می‌کنند، اما طرح دوباره این مساله در رسانه خبر و هنر، به این دلیل است که از مقامات عالی دولتی در استان خواسته شود فکری اساسی برای رفع این مشکل بنمایند. قرار گرفتن مهره‌های صحیح در مدیریت استان، قادر خواهد بود محرومیت این استان را بزداید و در آینده‌ای نزدیک شاهد حذف پسوند «محروم» از نام استان عزیزمان باشیم. به امید آن روز