مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در پنج ماه ابتدای امسال ۱۰ مورد حوادث ناشی از کار در استان رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش دارد.

غلامرضا اشرفی  در سی و دومین همایش تقدیر از  کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۶۸۴ بازرسی از واحدهای مختلف استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۳۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی وجود دارد گفت: تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری استان هزار و ۳۰۳ نفر است،

اشرفی با بیان اینکه در پنج ماه ابتدای امسال ۶۱۲ درخواست واصله به دبیرخانه مشاغل سخت و زیان‌آور داشته‌ایم که ۴۷۸ مورد در کمیته بدوی مورد تایید قرار گرفته است، اضافه کرد: در این مدت هزار و ۵۱۶ مورد حمایت از کارگران و واحدهای مشکل دار استان انجام شده است.

وی عنوان کرد: براساس آمار چهار ماه نخست امسال، ۴۸ واحد خراسان جنوبی معوقات کارگری به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان به هزار و ۸۸۷ کارگر را دارند که نسبت به سنوات گذشته کاهش دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عملکرد استان درخصوص  اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری گفت: در این زمینه سه هزار و ۷۴ طرح اشتغالزایی به مبلغ ۴۱۰ میلیارد تومان در استان ایجاد شده که زمینه ساز اشتغال هفت هزار و ۱۱۲ نفر شده است.

اشرفی گفت: در قالب پرداخت طرح یارانه دستمزد هم ۳۴۰ کارفر و هزار و ۷۱۹ کارجو ثبت‌نام کردند و در این خصوص هزار و ۲۹۶ قرارداد منعقد و پنج میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان در قالب این طرح پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: برنامه سالانه این اداره کل درخصوص ایجاد فرصت شغلی در تعاونی‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی استان در سال جاری ۳۵۶ نفر بوده که تاکنون ۱۸۰ شغل در این زمینه ایجاد شده است.

اشرفی افزود: همچنین تعاونی‌های خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۸۸۴ دلار صادرات داشته‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲ تعاونی خراسان جنوبی به عنوان تعاونی شایسته تقدیر ملی معرفی شدند گفت: این اداره کل رتبه اول مدیریت‌های تخصصی روابط کار و فرهنگی اجتماعی در راستای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف وزارتخانه را کسب کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی درباره فرایند و چگونگی انتخاب کارگران، گروه‌های کار نمونه و واحدهای نمونه گفت: در مرحله مقدماتی در سامانه این جشنواره، تعداد ۴۶۶ کارگر، ۳۵ گروه کار و ۵۷ واحد نمونه ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۲۰ پرونده قابل بررسی در مرحله نیمه نهایی بود و در مرحله نهایی در کمیته فنی و نظارت به حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی تعداد ۱۵ کارگر، سه گروه کار و ۲ واحد نمونه استانی انتخاب شدند.

اشرفی تشویق کارگران تلاشگر، تشویق کارگران به ارتقای دانش، آگاهی و مهارت، شناسایی کارگران مبتکر، خلاق و نوآور و تشویق کارگران پرتلاش به شرکت در برنامه و فعالیت‌های اجتماعی را از اهداف انتخاب کارگران نمونه ذکر کرد.

در این همایش از ۱۵ کارگر، سه گروه کار و ۲ واحد نمونه استان خراسان جنوبی تجلیل شد.