نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: حمایت از بخش خصوصی باید بدون در نظر گرفتن نورچشمی‌ها و رانت‌ها باشد و تعاونی‌ها ریل خوبی برای تولید و توزیع عادلانه و حذف واسطه‌ها است.

، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از اعضای ستاد بزرگداشت هفته تعاون استان گفت: قانون یک ریل حرکت است و اگر قانون ناقص یا کامل باشد، در واقع یک ظرفیت ناقص یا کامل است؛ قانون اساسی کشور ما را خیلی خوب نوشتند از جمله در بخش اقتصاد بسیار پرظرفیت نوشته شده است و در گذشته بلوک شرق کل اقتصاد آن دولتی بود و به لوازم آن آسیب‌هایی به جامعه بشری زد و در نهایت هم خودش در بن بست گیر کرد و فرو ریخت.

وی افزود: بلوک غرب؛ اقتصاد آن خصوصی است، به گونه‌ای که گفته می‌شود ۹۹ درصد ثروت در دست تنها یک درصد جمعیت است و لوزام آن هم پیداست؛ این بدبختی‌هایی که در جهان است و نکبت بودن آن به همه دنیا سرایت کرده، یک عده غول‌های بیابانی وحشی بر جهان مسلط شدند، آنها که جمعیت انسانی هستند چه در کشورهای خودشان و چه در کشورهای غربی از آسیب آنها در امان نیستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آن افرادی که قانون ما را نوشتند، متناسب با آنچه که باید در دست دولت باشد و ضروری است، در این حد اقتصاد دولتی را بسیار معقول قانون‌گذاری کرده است اما این نه تنها مزاحم بخش خصوصی نیست بلکه پشتیبان بخش خصوصی است، میدان وسیعی هم قانون ما باز کرده برای اقتصاد بخش خصوصی، تنها به این مورد هم اکتفا نکرده و بخش تعامل را ابداع کرده با برخی ویژگی‌هایی که بسیار درست است.

وی بیان کرد: تعاونی‌ها، کانال و ریل خوبی برای کارهای جمعی تحت حمایت دولت است که برای تولید و توزیع همراه با شیوه عادلانه است و اگر انجام شود، بسیاری از واسطه‌ها حذف می‌شود اما همه اینها قانون است، قانون یک ریل و ظرفیت است و در کنار این قانون خوب باید اجرای درستی هم داشته باشد لذا اگر قانون درست اجرا نشود کرامتی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: این اتوبان‌ها و جاده‌هایی که در کشور ساخته شده همه ظرفیت است اما شرط این است که قوانین مربوطه رعایت شود و اگر قانون رعایت شود دیگر این همه کشته و زخمی در تصادفات رانندگی نداشتیم.

وی گفت: امیدواریم با گذشت بیش از ۴۰ سال تجربه، آزمون و خطا، نسبت به بخشی از اقتصاد تنها دولت حرف نزند، بلکه آنچه واقعا در قانون وظیفه دولت است، اجرا و عمل کند نه اینکه وعده داده و حرف زند.

امام جمعه بیرجند افزود: بخش خصوصی نیز در عین حال که باید پشتیبانی شود به طوری که قسمتی از اقتصاد کشور را باید بر بخش خصوصی حساب کرد اما رانت و نورچشمی نباید باشد که بخش خصوصی به صورت مفید و به سود جامعه روی پای خود بایستد نه دنبال سوء‌استفاده، رانت و بخشش‌هایی که ملاحظه می‌کنید.

وی گفت: چقدر شرکت‌هایی که دولتی بود و به بخش خصوصی واگذار شد که اصل عمل بسیار کار خوبی بود اما به چه نحو اجرا شد که الان با زحمت از دست بخش خصوصی در می‌آورند و به بخش دولتی بر می‌گردانند، چرا که به درستی این خصوصی‌سازی اجرا نشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: آنچه که روح قانون است اگر درست اجرا شود قانون اساسی ما بهترین قانون در این زمینه است، چرا که تمام محاسن قوانین بلوک شرق و غرب را دارا است و معایب آنها را ندارد، مدیران هم باید در آستانه تحولی که حاصل می‌شود و دولت تازه نفسی آمده، همه تلاش خود را بکنند و مردم هم منتظر هستند.

وی افزود: این مردم تا کی می‌خواهند منتظر نگه داشته شوند، باید اقدام عملی دیده شود تا این مردم مقاوم ما کامشان شیرین شود.

هفته تعاون از ۱۳ شهریور روز تعاون آغاز شد.