رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از مهمترین زیست‌گاه‌های گونه در معرض خطر یوزپلنگ آسیایی است و زیست حداقل سه یوزپلنگ نر در این پناهگاه امسال محرز شده است.

اسدالله حاتمی   اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود که در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات وحش ممنوع است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل نبود جنس ماده یوزپلنگ و زاد و ولد، با کاهش جمعیت یوزپلنگ در منطقه نایبندان مواجه هستیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس بیان کرد: با توجه به وسعت زیاد پناهگاه حیات وحش نایبندان و تحرک زیاد یوزپلنگ در این منطقه به طوری که طی مسافت ۲۱۵ کیلومتری نیز برای یوزپلنگ در نایبندان ثبت شده و حتی تردد یوزپلنگ بین زیستگاه‌های مختلف، امکان به دست آوردن آمار دقیق از تعداد یوزپلنگ آسیایی در نایبندان وجود ندارد اما براساس آنچه دوربین‌های تله‌ای طی سال جاری ثبت کرده‌اند، زیست حداقل تعداد سه یوزپلنگ نر در این منطقه محرز شده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته حتی تا ۵۰ عدد دوربین تله‌ای در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نصب بوده که این تعداد به مرور کاهش یافته و برای امسال فقط ۲ دوربین تله‌ای به این پناهگاه وسیع اختصاص یافته است که علت آن تمرکز بیشتر انجمن یوزپلنگ ایرانی بر یوزپلنگ‌های ماده در زیستگاه‌های خراسان شمالی و منطقه خارتوران است.

حاتمی وجود جاده و کمبود طعمه را از مهمترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس ذکر کرد و گفت: روند جمعیتی حیات وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است؛ بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است؛ ضمن اینکه کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

وی جذب گردشگر از طریق حیات وحش را یکی از اقدامات موثر برای درآمدزایی در راستای تامین هزینه‌های حفاظت از محیط زیست دانست و اضافه کرد: تاکنون برای جذب گردشگر از طریق حیات وحش فعالیت چشمگیری در شهرستان طبس انجام نشده و نیاز به پیگیری دارد که فعلا جزو اولویت‌ها نیست.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس خاطرنشان کرد: علاوه بر مناطق حفاظت شده در طبس، رصد مساحت یک میلیون هکتاری مناطق آزاد در این شهرستان که آن هم زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شود، در برنامه کاری این اداره است.

وی با اشاره به اینکه محیط‌بانی در این منطقه وسیع با تعداد نیروی کم، بسیار سخت است گفت: ۱۰ محیط‌بان در شهرستان طبس مشغول به کار هستند که پنج نفر از آنها برای پناهگاه حیات وحش نایبندان در نظر گرفته شده‌اند.

حاتمی اضافه کرد: البته با کمک مردم، نیروی انتظامی، دادگستری و دیگر نهادها توانسته‌ایم حفاظت منطقه را تامین کنیم و سعی ما مشارکت دادن مردم برای حفاظت از حیات وحش و آگاه‌سازی مردم از طریق برنامه‌های آموزشی است که در این راستا امسال چند کارگاه آموزشی در شهرستان طبس برگزار شده است.

وی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ پرونده تخلف شکار غیرمجاز در طبس تشکیل شده و ۳۰ نفر در این رابطه به مراجع قضایی معرفی شدند که از آنها هفت قبضه سلاح شکاری مجاز و هشت قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست طبس ادامه داد: همچنین امسال ۱۱۴ مجوز احداث، توسعه و بهره‌برداری واحدهای صنعتی در طبس صادر شد و برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی ۵۰ مورد پایش زیست‌محیطی در این شهرستان صورت گرفت که از بین آنها فقط یک واحد آلاینده شناسایی و معرفی شد.

وی گفت: با وجود اینکه در سال گذشته ۱۷۵ پروانه شکار پرنده و یک پروانه شکار چهارپا در شهرستان طبس صادر شد اما امسال تا این لحظه هیچ مجوزی در زمینه شکار پرنده و چهارپا در این شهرستان صادر نشده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.