رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: پیگیری‌های اولیه برای راه اندازی سه پژوهشگاه زرشک، عناب و زعفران در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که اگر محقق شود می‌تواند در شناساندن و فروش این محصولات کمک کند.

سردار محمد زهرایی  در حاشیه جشنواره مردمی زرشک قهستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: زرشک یعنی محصولی که باید تکمیل زنجیره ارزش(تأمین، تولید، صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار رسانی) کنیم که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده است.

، وی افزود: محصول مزیت‌دار زرشک در خراسان جنوبی نبض تپنده اقتصاد استان بوده و به شاهرگ حیاتی مردم و کشاورزان این خطه کویری نیز وصل است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بیان کرد: در دولت سیزدهم چندین برنامه برای این محصول مزیت‌دار خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است و مجتمع بزرگ فرآوری محصولات زرشک در مرکزیت یکی از پنج شهرستان تولیدکننده زرشک در استان ایجاد خواهد شد تا از خام فروشی این محصول جلوگیری شود و ارزش افزوده زرشک به خود کشاورزان برگردد.

زهرایی افزود: در تکمیل زنجیره ارزش باید به سمت بهداشتی کردن و تولید محصول باکیفیت صادراتی حرکت کنیم که در همین راستا باید بارگاه های بهداشتی زرشک خشک‌کنی ایجاد شود که در این زمینه بسیج سازندگی، بنیاد علوی، کمیته امداد و استانداری در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ می تواند کمک تسهیلاتی به مردم کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: باید خود را متوقف بر یک مجتمع بزرگ فرآوری زرشک در خراسان جنوبی نکنیم و با پرداخت تسهیلات بانکی راه اندازی کارگاه های کوچک فرآوری این محصول در دستور کار باشد.

وی یادآور شد: جشنواره مردمی زرشک نشان می‌دهد که مردم باید پیگیری کنند و پای کار باشند تا مسئولان هم به حرکت وادار شوند چون مردم در اقتصاد موتور محرک هستند و رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مردم در اقتصاد نقش آفرین شوند اقتصاد مقاومتی می‌شود که باید این مهم را از زرشک آغاز کنیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور