استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از انتظارات ما از مدیران دستگاه‌های اجرایی این است که مصوبات و تفاهم‌نامه‌های طرح‌های وابسته به خود را به طور مستمر رصد و پیگیری کنند.

حمید ملانوری روز پنجشنبه در پانزدهمین نشست ستاد توسعه خاوران که در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد افزود: استقبال و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی اصل و نتیجه کار ما در ستاد توسعه خاوران است و انگیزه و حضور سرمایه‌گذار قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: پیگیری مشکلات مطرح شده در مسیر واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری از جمله آب، برق، منابع طبیعی و محیط زیست که در جلسه به عنوان مشکل مطرح شد باید مد نظر قرار گرفته و تصمیمات جدی توسط دستگاه‌های اجرایی برای حل و فصل آن گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بنابراین رصد مستمر و جدی طرح‌های سرمایه‌گذاری از سوی دستگاه‌های اجرایی مورد انتظار است و به طور ویژه در دستور کار مدیران قرار گیرد.

وی گفت: در این راستا مقرر شده مباحث آب، برق، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر موضوعات طی یک هفته آینده در قرارگاه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مطرح شود و تصمیمات جدی در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تهیه اطلس سرمایه‌گذاری استان در دست اقدام است افزود: قرار شد شهرستان‌ها نیز اطلس سرمایه‌گذاری خود را تهیه کنند که بخشی از اطلس آماده شده و انتظار است طی سه هفته تا یک ماه آینده اطلس سرمایه‌گذاری استان تکمیل شود.

ملانوری گفت: اطلس سرمایه‌گذاری نمی‌خواهیم که فقط چاپ یا در معرض دید باشد بلکه برای این است که بدانیم چه کاری انجام دهیم و موضوعاتی که در اطلس قید می‌شود، قابلیت اجرایی و توجیه داشته باشد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که طرحی در مکانی یا موضوعی توجیه ندارد، انجام قرارداد سرمایه‌گذاری جایز نیست لذا انتظار داریم در فرمانداری‌ها و ستادهای شهرستانی هم این موضوع با دقت انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: استفاده از مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان امری جدی و ضروری است که دبیرخانه ستاد با دستگاه‌ها باید مکاتبه و این مطالعات را دریافت کند.

وی افزود: در جلسه بعد ستاد توسعه خاوران باید معاونت غذا و دارو حضور داشته باشد تا تمامی موارد مربوط به سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی احصا و در جلسه مطرح شود تا تصمیم جدی بگیریم.

ملانوری بیان کرد: در همه موضوعات کاری بر بحث فرهنگ و فرهنگ‌سازی اصرار داریم و فرهنگ یعنی خلق رویه و برنامه‌ای که با تکرار، تبدیل به عادت می‌شود و مردم دائما آن را انجام می‌دهند لذا به فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود.

وی گفت: فرهنگ عمومی یعنی مجموعه آداب، رسوم، سنن، عقاید، لذا در حوزه توسعه اقتصادی نیازمند ادبیات و گفتمان واحد هستیم و برای همین منظور ستاد توسعه خاوران را تشکیل دادیم تا با خرد جمعی و همفکری دستگاه‌های اجرایی، سرمایه‌گذاری‌ها انجام و تسهیل شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: باید بدانیم توان، وقت و سرمایه‌ها را کجا باید هزینه کنیم و گاهی موضوعات با جدیت پیگیری می‌شود اما به هدف اصلی نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: ستاد توسعه خاوران برای هدف‌گذاری امور، پیدا کردن راه‌های میانبر، تسهیل مسیر با رفع موانع، حذف بروکراسی‌های اداری پیچیده و از این قبیل است تا انگیزه کار و فعالیت را به ویژه در بخش خصوصی ایجاد و تقویت کنیم.

ملانوری گفت: هدف کلی ما در ستاد توسعه خاوران بر محور شعار سال یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و از طرفی اجرای صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: اینکه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در استان امضا شود اما در مسیر فعالیت سرمایه‌گذار به مشکل بخورد، درست نیست و باید ابتدا کار کارشناسی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در صورتی که قادر به جذب تسهیلات موردنیاز سرمایه‌گذاران نباشیم، تفاهم‌نامه را امضا نمی‌کنیم و قبل از اینکه تفاهم‌نامه به ستاد توسعه خاوران بیاید باید کار کارشناسی انجام شود.

در این نشست قرار بود تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری احداث کارخانه تولید اسلب سرامیکی در شهرستان خوسف به مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان بین سرمایه‌گذار بخش خصوصی و استانداری امضا شود اما به دلیل اینکه شرایط لازم برای پرداخت تسهیلات موردنیاز سرمایه‌گذار فراهم نبود، به بعد از انجام کار کارشناسی لازم موکول شد.