معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: تشکیل کانون‌های یاریگران زندگی در روستاهای استان باید سرعت بگیرد و همه ظرفیت‌ها برای موفقیت در اجرای این طرح به کار گرفته شود.

 سید محمدرضا طالبی  در دومین نشست کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و کمیته یاریگران زندگی در روستا اظهار کرد: کمیته‌های شهرستانی براساس الگوی تقویم اجرایی، فعالیت‌های کانون‌های یاریگران زندگی روستاها را با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهرستان‌ها وجود دارد، هدایت و راهبردها را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: فرمانداران در اسرع وقت گزارش اقدامات خود در این حوزه را به دبیرخانه ارسال کنند زیرا مقابله با مواد مخدر به لحاظ قانونی، شرعی و اجتماعی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و نجات جان انسان‌ها از تباهی به شمار می‌رود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاهای استان که از سال گذشته آغاز شد گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود در این طرح استفاده شود حتی ظرفیت‌هایی که شاید در طرح دیده نشده اما فرمانداران و دستگاه‌های متولی به نوعی متوجه آن هستند و می‌توانند از آن در راستای حل معضل اعتیاد استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی به لحاظ نیروی انسانی و اعتباری و تعدد مسئولیت‌ها با محدویت مواجه هستند، انتظار است طرح یاریگران زندگی در روستاها به سمت اجتماعی و مردمی کردن پیش برود و از ظرفیت گروه‌های جهادی، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه استفاده شود.

طالبی گفت: چنانچه افرادی درخواست مجوز برای فعالیت در حوزه مقابله با موادمخدر را دارند باید این مجوزها با تدابیر خاص در اسرع وقت به صورت شهرستانی و استانی صادر شود.

وی پایگاه‌های بسیج و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در روستاها را ظرفیت مناسبی برای اجرای چنین طرح‌هایی دانست و افزود: همچنین روحانیون مستقر، شوراها و متنفذین هر منطقه‌ای نقش موثری در اقناع‌سازی جامعه هدف دارند و باید از ظرفیت خیران به نحو احسن استفاده شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: کانون‌های یاریگران زندگی باید در روستاهای استان شکل بگیرد و ظرفیت‌های موجود در اختیار کانون‌ها قرار داده شود لذا فرمانداران، بخشداران و دستگاه‌های متولی باید هدایتگر کانون‌های مردمی باشند.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل تیم‌های نظارتی توسط فرمانداران گفت: از این طریق می‌توان هم مشکلات را به صورت ویژه احصا کرد و هم با شرکت در جلسات کانون‌های یاریگران زندگی روستاها اهداف و رویکردها را برای آنان توضیح داد.

طالبی افزود: امیدواریم شهرستان‌ها با همگرایی و همپوشانی، کار هدایتگری و مدیریتی را به نحو احسن انجام دهند و توجه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: اعتیاد به مواد مخدر ضمن اینکه یک معضل اجتماعی، فرهنگی و به نوعی درمانی است از طرف دیگر مبحث امنیتی محسوب می‌شود چون یکی از مولفه‌های جنگ نرم و ترکیبی است که دشمن در دستور کار دارد لذا در کنار مسائل فرهنگی و اجتماعی باید این نگاه امنیتی را هم به موضوع مواد مخدر داشته باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: مقابله با مواد مخدر و متقاعد کردن معتادان برای ترک اعتیاد علاوه بر نجات فردی به نوعی نجات جامعه است چون این معضل از افراد به خانواده‌ها و جامعه سرایت می‌کند.

وی تصریح کرد: هر نفری را که از این بیماری رها کنیم و سالم‌سازی داشته باشیم، نجات جان جامعه بشری خواهد بود و اگر این اقدام صورت نگیرد روز به روز با برنامه‌ای که دشمن در دستور کار دارد این معضل بیشتر سرایت خواهد کرد و کار به جایی خواهد رسید که حل این معضل به تهدید تبدیل شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اجرای طرح یاریگران زندگی در ۲۵۰ روستای استان از اسفند سال گذشته آغاز شد و به مدت سه سال اجرا خواهد شد.

محمدرضا حسنی مقدم افزود: این طرح علاوه بر روستاهای آلوده به مواد مخدر در روستاهای سفید نیز به‌ منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آگاه‌سازی مردم در حال اجراست.

وی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، ترویج سبک زندگی سالم با نشاط، تقویت رویکرد توانمندسازی جامعه روستایی، توسعه رویکرد مردمی‌سازی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی است که به منظور عدالت توزیعی در راستای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: امیدواریم اجرای طرح یاریگران زندگی به ۴۰۰ روستا تا پایان امسال افزایش یابد و در مدت سه سال باید این طرح در تمامی روستاهای استان اجرایی شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور