معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه وزارت میراث فرهنگی، بنیاد کرامت رضوی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار هنرمندان صنایع‌ دستی با اولویت زنان سرپرست خانوار قرار گرفت.

حسین عباس‌زاده افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور، صنایع دستی و هنرمندان فعال در این حوزه با چالش‌هایی مواجه هستند که کاهش بازاریابی و فروش محصولات تولیدی هنرمندان و در نتیجه نبود نقدینگی در تامین مواد اولیه از جمله آنهاست.

وی گفت: حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌ دستی از وظایف معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در همین راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بنیاد کرامت رضوی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد شد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب این تفاهم‌نامه تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار هنرمندان صنایع‌ دستی و به طور مشخص بانوان با اولویت زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در خراسان جنوبی نیز با تکمیل و ارسال اطلاعات و مدارک واجدین شرایط ۴۳ نفر از هنرمندان استان برای دریافت وام، تایید شدند و اسامی هنرمندان برای پیگیری امور مربوط به دریافت تسهیلات به شهرستان‌های استان ابلاغ شد.

عباس‌زاده بیان کرد: به تفکیک شهرستان‌ها بشرویه پنج نفر، قاین ۶ نفر، خوسف سه نفر، بیرجند ۱۵ نفر، درمیان یک نفر، سرایان پنج نفر، نهبندان پنج نفر، فردوس یک نفر و طبس ۲ نفر با مبالغ ۳۰۰ میلیون ریال، ۲۰۰ میلیون ریال و ۱۵۰ میلیون ریال و مجموع ۱۰ میلیارد ریال از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

وی همجنین از پرداخت یک میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان جنوبی در قالب مشاغل خانگی پشتیبان خبر داد و  گفت: این تسهیلات به ۲ فقره طرح مشاغل خانگی پشتیبان در استان ابلاغ شده است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح‌ها مربوط به حوله‌بافی است گفت: تعداد اشتغال این طرح‌ها ۱۰ نفر است.

وی اضافه کرد: اعتبارات جدید برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران در سال جاری تاکنون به استان ابلاغ نشده است.

بیش از ۸۰ رشته صنایع‌ دستی سنتی در قالب بیش از هفت هزار کارگاه با ۱۰ هزار صنعتگر در خراسان جنوبی فعال است.

این استان دارای هفت هزار کارگاه تولیدی و ۱۰ هزار صنعتگر است که با شیوع کرونا خسارات فراوانی را متحمل شدند.