#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر دوربین تله‌ای برای ثبت تصاویر یوزپلنگ، در منطقه نایبندان وجود ندارد، اما پروژه دوربین‌های فورکا در داخل پناهگاه اجرا شده و در دو نقطه که چشمه وجود داشته و محل تردد تعداد زیادی از گونه‌های حیات وحش است دو دستگاه دوربین نصب شده است.

اسدالله حاتمی در اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

وی افزود: از حدود ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشور، ۲۲۸ گونه پرنده (۵۰ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۹ گونه پستاندار (۱۲ گونه دارای ارزش حفاظتی خاص)، ۴۷ گونه خزنده (دو گونه دارای ارزش حفاظتی خاص) و سه گونه دوزیست یعنی حدود ۳۰ درصد از تنوع زیستی کشور در خراسان جنوبی زیست می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: ۳ قلاده یوزپلنگ براساس آخرین آمار در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس دیده شدهاند.

حاتمی با بیان اینکه هر سه قلاده یوزپلنگ نر بوده و متاسفانه در چند سال اخیر یوز ماده مشاهده نشده است، افزود: از ابتدای سال جاری محیط بانان دو مرتبه موفق به ردزنی و تشحیص رد یوز در پناهگاه حیات وحش نایبندان نزدیک رودخانه شند و تنگل حیدری شده‌اند و در رودخانه شند لاشه یک راس کل وحشی شکار شده توسط یوز نیز در فروردین امسال مشاهده شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته، نیز محیط بانان و مردم بومی منطقه، شش مرتبه یوزپلنگ‌های پناهگاه نایبندان را مستقیم مشاهده کرده‌اند.

حاتمی ادامه داد: برای ماندگاری یوزپلنگ در منطقه، تامین آب شرب، تغذیه مناسب و امنیت مهم ترین عوامل بوده که توسط محیط  بانان در حال انجام است.

وی تصثریح کرد: زیستگاه نایبندان با داشتن ۱۵۰ چشمه آب شیرین که در تمام فصول سال آب دارند، تعبیه آب انبارهای بتنی و پلی اتیلنی، وجود جمعیت خوبی از پستانداران بزرگ و کوچک از قبیل کل و بز وحشی، قوچ و میش وحشی، جبیر، خرگوش و شغال برای تغذیه یوزپلنگ و دور بودن منطقه از واحدهای صنعتی، یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده کشور برای یوز ایرانی به شمار می‌آید.

حاتمی با اشاره به خرید ۳۷ تن علوفه برای پستانداران پناهگاه نایبندان، یادآور شد: شکار و تله گذاری غیرمجاز نیز جمعیت حیات وحش جانوری را  به شدت کاهش داده و بسیاری از آن‌ها را در فهرست گونه‌های در معرض خطر و قرمز قرار داده است.