سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان جنوبی در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور ویدیوکنفرانسی معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده رونمایی شد.

استاندار خراسان جنوبی در این آیین با اشاره به هدف‌گذاری این سند اظهار داشت: افزایش مشارکت اقتصادی بانوان، تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی، سه رویکرد و هدف اساسی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان خراسان جنوبی است.

محمد صادق معتمدیان افزود: جمعیت زنان دراین استان ۴۹.۳ درصد است که تقریباً نیمی از جمعیت استان را تشکیل می‌دهد و در تدوین این سند که از سال گذشته آغاز شد، تلاش شده است تا بر اساس اولویت و ظرفیت‌ها، برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای واقعی پیش‌بینی و دنبال شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ آمار بیکاری زنان ۱۵.۲ درصد بود که در سال ۹۸ به ۱۱.۳ دصد کاهش پیدا کرد که به دلیل اجرای طرح‌های اشتغال‌زا با مشارکت خوب بانوان استان بود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی در سال گذشته، رتبه اول کاهش نرخ بیکاری در سطح کشور را به خود اختصاص داد و در فصل پاییز نرخ بیکاری به کمتر از ۶ درصد رسید که یک رکورد قابل توجه محسوب می‌شود.

معتمدیان افزود: در خراسان جنوبی بانوان موفقی در حوزه کارآفرینی داریم که در سطح ملی و بین المللی به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی، همت بلند بانوان در روستای جهانی خراشاد را ستود و خاطر نشان کرد: صنعت حوله بافی سنتی در روستای خراشاد، ثبت جهانی شده و زنان بلندهمت روستا این صنعت را احیا کرده‌اند و امروز شاهد ایجاد ده‌ها کارگاه حوله‌بافی در منطقه هستیم که زمینه ایجاد اشتغال بانوان را فراهم آورده است.

وی اضافه کرد: با توجه به تکلیف دولت ۳۰ درصد پست‌ها باید به بانوان اختصاص یابد که در استان خراسان جنوبی بیش از هزار و ۵۰۰ پست به بانوان اختصاص پیدا کرده و ۲۸ درصد محقق شده است و ظرفیت خوبی در سطح مدیران کل، معاونین و بخشداران وجود دارد.

استاندار خراسان جنوبی، ظرفیت اشتغال زنان در حوزه صنایع دستی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در بخش صنایع دستی، متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای محصولات متنوعی به طور عمده  توسط بانوان تولید می‌شود و امیدواریم امسال بتوانیم سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی استان ایجاد کنیم.

وی افزود: انتظار داریم با حمایت در بخش بیمه، وام‌های بلاعوض و خرید تضمینیِ محصولات، تحرک خوبی در بخش صنایع دستی استان صورت گیرد.

معتمدیان تدوین برنامه «مدیریت مهاجرت معکوس به روستا» را از برنامه‌های کلان استان برشمرد و اضافه کرد: پرداخت یارانه سوخت به مرزنشینان، تدوین سند سازگاری با شرایط کم آبی، احیای قنوات و طرح های اشتغال زا، در راستای ماندگاری مردم در روستا و اشتغال جمعیت قابل توجه زنان روستایی بوده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: احداث ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی با تزریق ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز تحرک بزرگی در حوزه اقتصادی روستاها و مهاجرت معکوس رقم زد.

وی تاکید کرد: در بخش‌های مختلف از جمله ورزش بیش از ۷ هزار بانو در رشته‌های گوناگون مشغول فعالیت هستند و قهرمانان ملی و بین‌المللی داریم که نیاز به تشویق و حمایت بیشتر دارند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز تصویب «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان خراسان جنوبی را ارزنده برشمرد و گفت: این سند گام مهمی در راستای برنامه‌ریزی برای زنان و خانواده محسوب شده و بر اساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

معصومه ابتکار ادامه داد: طرح «ارتقای تاب آوری اجتماعی» که به همت دفتر امور بانوان استانداری خراسان جنوبی تدوین شده ، بیان‌گر سرمایه انسانی عالی و ارزشمند استان خراسان جنوبی است و هم اکنون این طرح ارزشمند در سطح ملی مطرح و دنبال می‌شود.

نفیسه نخعی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت: در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان خراسان جنوبی، جایگاه زنان و خانواده در اسناد فرادستی از جمله قانون اساسی، سند چشم‌انداز کشور و قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است و این سند، نقشه راه دستگاه های اجرایی در راستای تحکیم بنیان خانواده، مشارکت اقتصادی زنان و کاهش آسیب های اجتماعی است.