۵۵ نفر از ابتدای فصل سرما تاکنون در خراسان جنوبی به دلیل انتشار گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده اند که از این تعداد ۹ نفر فوت کرده اند.

 

عباسی معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۴۸ ساعت گذشته ۲ مرد و زن ۲۶ و ۳۲ ساله در شهرستان قائنات به خاطر استفاده از بخاری بدون دودکش در منزل جان باختند.

او افزود: همچنین روز گذشته مرگ مشکوک خانم ۴۰ ساله در شهرستان قائنات گزارش شد که مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن ثابت نشده است.

عباسی درباره نگرانی‌هایی برای افت فشار گاز و انتشار آن در فضا عنوان کرد: اگر بخاری استاندارد باشد و گاز قطع شود بعد از وصل مجدد امکان انتشار گاز نیست اما شهروندان در استفاده از وسایل گازسوز باید همواره رنگ شعله را چک کنند که آبی بسوزد.

معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هرگونه نقص در سوخت‌رسانی وسیله گازسوز موجب بروز مسمومیت می‌شود ادامه داد: سرد بودن لوله بخاری نشان از انتشار گاز خطرناک در محیط دارد که باید افراد بلافاصله نسبت به ایجاد تهویه و خاموش کردن وسیله اقدام کنند.

او بیان کرد: علائم مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خستگی و خواب‌آلودگی است و اگر فردی دچار چنین علایمی شد باید به سرعت به اورژانس اطلاع داده شود چون اگر این علائم ادامه پیدا کند سبب کاهش هوشیاری و در نهایت مرگ آن فرد خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: فرد مسموم باید بلافاصله از فضا خارج شود، او را در حالت پهلو قرار داد و شرایط را برای تنفس هوای آزاد فراهم کرد.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور