احمدکاشانی ، مدیر انجمن گردشگری پایدار میراث ماندگار خراسان جنوبی ، طی نامه خطاب به مهندس عزت الله ضرغامی ، وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از وی دعوت کرد تا به خراسان جنوبی سفر کند.
در بخش هایی از این دعوت نامه آمده است :
«جناب وزیر ، معرفی داشته های فرهنگی ، تاریخی و طبیعت بکر خراسان جنوبی در این مقال نمی گنجد . خراسان جنوبی نیازمند معرفی در عرصه ملی و بین المللی است . میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری این استان غالبا در دل روستاهای بکر واقع شده و توسعه گردشگری روستایی می تواند موجبات توسعه اقتصادی فقرزدا را در این روستاها فراهم کند. بدون شک ، صنعت گردشگری یکی از پیشران های اقتصادی در خراسان جنوبی است.
از شما صمیمانه دعوت میکنیم ، سفرهای استــــانی خود را از خراسان جنــــوبی آغاز کنید ،استانی که کمتر دیده شده و همـــــواره آخرین مقصد سفر وزرا و مدیران کشوری بوده است ! و مردمانی نجیب ، مهربان و مهمان نواز دارد.»

 

متن کامل نامه بدین شرح است :

جناب آقای مهندس ضرغامی
وزیر محترم میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی
با اهدا سلام و احترام
از خراسان جنوبی با شما سخن میگویم ، سومین استان پهناور کشور با یازده شهرستان. جنوبِ خراسان دیروز و خراسان جنوبی امروز ، قلب تاریخ شرق ایران زمین است. این استان با داشتن سه اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو ، یک روستای ثبت شده در شورای جهانی صنایع دستی و بیش از نهصد اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور ، جایگاه ویژه ای را در گردشگری شرق ایران ، به خود اختصاص داده است.
باغ و عمارت تاریخی اکبریه در «بیرجند» یادگاری است از دوران زندیه که در کنار مدرسه تاریخی شوکتیه (سومین مدرسه ایران) انبوهی از تاریخ را در دل جای داده است. شهر افسانه ای «تون» که امروز «فردوس» نام دارد از دیرباز مهد تاریخ و تمدن بوده است. بادگیرهای سر به فلک کشیده بافت تاریخی « بٌشرویه » شاهکاری از هنر معماری مردمان کویر است. مردمان سخاوتنمد کویرِ شرق کشور ، راوی فرهنگ و تدین و مهربانی اند. کاروانسرا های « سَرایان » از سالهای دور میزبان کاروان های تجاری بوده و آب انبارهای شگرف آن ، قصه ها در دل دارد. زیارت آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در «طبس» روح نواز است و باغ گلشن ، قطعه ای از بهشت است. شکوه معماری ایرانی _اسلامی ، در مسجد جامع « قاین» هویدا است. درخت سرو هزار ساله روستای فورگ در نزدیکی قلعه ای شگفت انگیز ، ژرفای تاریخ «دَرمیان» را فریاد میزند. «سربیشه» دیار روستاهای اعجاب انگیز است و فرش دستباف (مود) آوازه جهانی دارد. جلوه ای از قدرت خداوند در مرتفع ترین رمل ماسه ای جهان (با ارتفاع بیش از ۴۰۰ متر ) در بیابان لوت «نهبندان» پدیدارشده است. مسجد جامع افین یکی از با ارزش‌ترین و نفیس‌ترین یادگاران تاریخی «زیرکوه» که از دوران تیموریان در برابر آسیب های تاریخ قد علم کرده است. «خوسف» زادگاه تاریخی علما و اندیشمندان علوم اسلامی است ، آیین ویژه عزاداری حضرت سید الشهدا (ع) در این شهر در فهرست میراث ناملموس ملی کشور ثبت شده است.
جناب وزیر ، معرفی داشته های فرهنگی ، تاریخی و طبیعت بکر خراسان جنوبی در این مقال نمی گنجد . خراسان جنوبی نیازمند معرفی در عرصه ملی و بین المللی است . میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری این استان غالبا در دل روستاهای بکر واقع شده و توسعه گردشگری روستایی می تواند موجبات توسعه اقتصادی فقرزدا را در این روستاها فراهم کند. بدون شک ، صنعت گردشگری یکی از پیشران های اقتصادی در خراسان جنوبی است.
جناب وزیر ، این استان نیازمند تصمیمات ویژه شماست.
برنامه مدون شما امید را در فعالین گردشگری و صنایع دستی استان ، زنده کرد. علی رغم تمامی مشکلات و آسیب های شدید اقتصادی که از ابتدای شیوع ویروس کووید_۱۹ به صنعت گردشگری کشور تحمیل شد ، امید داریم ، با اتکا به تجربیات ارزشمندتان و عمل به برنامه های پیشنهادی خود و بهره گیری از توان بخش خصوصیِ متخصص و همیاری دولت و مجلس محترم ، روند توسعه اقتصاد گردشگری و صنایع دستی را در کشور شتاب دهید و مشکلات و موانع این صنعت را مرتفع سازید.

از شما صمیمانه دعوت میکنیم ، سفرهای استــــانی خود را از خراسان جنــــوبی آغاز کنید ، استانی که کمتر دیده شده و همـــــواره آخرین مقصد سفر وزرا و مدیران کشوری بوده است ! و مردمانی نجیب ، مهربان و مهمان نواز دارد.

احمد کاشانی
مدیر انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار خراسان جنوبی