– استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای پروژه‌های حوزه دفاع مقدس به ویژه موزه‌ها باید از حالت دولتی صرف خارج و از ظرفیت نهادها و خیرین نیز استفاده شود.

محمدصادق معتمدیان روز سه‌شنبه در بازدید از زمین مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: برای آغاز فاز عملیاتی موزه دفاع مقدس هیات امنای این مرکز با فوریت تشکیل شود.

وی گفت: آغاز عملیات موزه دفاع مقدس نیازمند اقدامات زیرساختی است که باید در برنامه میان مدت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: کمیته‌های مربوطه برای تامین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی این مجموعه به زودی تشکیل و کارگروه آن با اعلام نتایج برگزار شود.

وی تصریح کرد: جهت‌گیری‌ها کاملا مشخص باشد که تا پایان سال پروژه به کجا خواهد رسید.

معتمدیان گفت: این پروژه باید در قالب برنامه میان مدت و چند ساله اجرا شود.

وی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌های موجود در استان برای هرچه بهتر اجرایی شدن پروژه موزه دفاع مقدس استفاده خواهد شد و دستگاه‌های ذیربط در ارتباط با پیشرفت پروژه همکاری کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی هم گفت: موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی از اولین استان‌هایی است که اعتبار مصوب و زمین در اختیار گرفته و تاکید تهران بر آغاز پروژه با اعتبارات استانی است.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی اظهار داشت: در صورت شروع پروژه از سوی منابع استانی، ستاد هم اعتبارات قابل توجهی را به این مرکز اختصاص خواهد داد.

وی گفت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته تا امروز ۳۵ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه نیاز است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی افزود: تالارهای فرهنگی، اداری، فنی، مسجد خرمشهر و دیگر ابنیه مورد نیاز طبق نقشه‌های طراحی شده در هفت هزار متر مربع ساخته خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای ۱۸ هکتار فضای سبز که این موزه را به پارک موزه دفاع مقدس تبدیل خواهد کرد، نیازمند همت بیش از پیش شهرداری و شورای شهر بیرجند هستیم.

فلاحی گفت: این پروژه در چهار فاز اجرا خواهد شد که برای فاز اول در سال ۹۸ یک میلیارد تومان اعتبار ملی تصویب شد و تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

با احتساب این پروژه، خراسان جنوبی دارای ۲ موزه استانی و بین‌المللی دفاع مقدس است که موزه استانی در مرکز استان و موزه بین‌المللی در محل شکست حمله نظامی آمریکا (صحرای طبس) احداث می‌شود.

موزه استانی با اعتبارات ملی و استانی و پروژه موزه طبس به صورت مستقیم توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور اداره خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و مدیرکل راه و شهرسازی استان در این بازدید استاندار را همراهی کردند.