مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: واقعه پنجم اردیبهشت نیاز به جریان سازی دارد و انتظار می‌رود ابعاد شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس از تریبون‌های مختلف تبیین شود.

سرهنگ پاسدار غلامرضا فلاحی افزود: با توجه به اینکه موضوعات ملی متعلق به همه مردم است دستگاه‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، پایگاه‌های بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی با انجام برنامه‌های هنری و فرهنگی می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی یادآور شد: هر سال همزمان با پنجم اردیبهشت برنامه‌های متعددی با حضور مسئولان کشوری، لشکری و استانی و اقشار مردم در استان و مسجد شکر طبس در جوار محل واقعه برگزار می‌شود و قطعا باید نگاه ملی به این بزرگداشت وجود داشته باشد.

اولین سیلی به آمریکا 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: اولین سیلی که آمریکا در تقابل با نظام نوپای جمهوری اسلامی خورد، سال ۱۳۵۹ و شکست حمله نظامی به ایران در صحرای طبس بود لذا برای تبیین این رویداد بزرگ به ملت ایران و سایر ملت‌های دنیا باید تلاش فراوان شود.

وی افزود: انتظار می‌رود دانشگاهیان، راویان و تاریخ دانان نسبت به بیان و تبیین ابعاد واقعه طبس به ویژه برای نسل جوان امروز با جدیت بیشتری ورود کنند، آموزش و پرورش هم باید دانش آموزان را با این شکست مفتضحانه آمریکا آشنا کند تا فرزندان ما از سنین پایین چهره واقعی استکبار جهانی را بشناسند.

فلاحی با بیان اینکه آمریکا برای انجام عملیات صحرای طبس در سال ۱۳۵۹ هزینه‌های زیادی کرده بود اظهار کرد: به عنوان مثال آموزش‌های تکاوران و کماندوهای این عملیات در منطقه‌ای از کشور مصر که شبیه صحرای طبس است انجام شد تا متناسب با وضعیت منطقه عملیات انجام شود.

انجام عملیات با بررسی‌های مختلف

وی گفت: همچنین چند ماه قبل از آغاز عملیات پنجم اردیبهشت بررسی‌های مختلفی نسبت به وضعیت آب و هوا، زمین، طوفان و سایر موارد انجام شده بود تا به اصطلاح عملیات آزادسازی گروگان‌ها در لانه جاسوسی آمریکا در تهران با موفقیت انجام شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اضافه کرد: آمریکا علاوه بر آزادسازی گروگان‌ها به خیال خود برنامه‌های دیگری نیز در ایران طراحی کرده بود و به جز خدا، نیروهای دست نشانده و فرماندهان عملیات در نیمه شب هیچ کس نمی‌دانست قرار است چه اتفاقی برای ایران بیفتد در حالی که معجزه‌ای رخ داد و با وقوع طوفان شن همه نقشه‌های دشمنان نقش بر آب شد.

وی گفت: بار دیگر دست خدا به کمک ایران اسلامی آمد و به فرموده امام راحل “شن‌ها مامور خدا بودند” تا این عملیات بزرگ آمریکا شکست سختی بخورد.

نگاه ملی و فراملی به واقعه داشته باشیم

فلاحی تاکید کرد: با توجه به ابعاد گوناگون و مهم واقعه صحرای طبس می‌طلبد که به این اتفاق مهم نه فقط با دید استانی و ملی که فراملی و بین‌المللی نگاه شود.

وی افزود: تاکنون آنطور که باید و شاید به این واقعه پرداخته نشده است لذا باید کارشناسان مختلف ابعاد آن را برای جامعه و جوانان تبیین کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: چند سال است که به دلیل اهمیت موضوع، واقعه طبس مورد توجه قرار گرفته و یکی از موارد خاص که می‌تواند این واقعه را پررنگ کند ساخت موزه بین المللی و استکبارستیزی صحرای طبس است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این پروژه با پیش بینی سه هزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا در ۲ طبقه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون به ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

تکمیل موزه استکبارستیزی طبس نیازمند اعتبار است

فلاحی با بیان اینکه برای تکمیل این موزه بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به موزه طبس اختصاص یافت که تاکنون حدود ۱۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به قرارگیری این موزه در مکان خاص، انتقال مصالح و اقدامات خاص احداث آن هزینه‌های زیادی در پی دارد که در این خصوص نیازمند حمایت مسئولان استانی و کشوری هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی تصریح کرد: در این موزه نه تنها تمامی آثار باقیمانده از حادثه صحرای طبس که نقش آمریکا در صحنه‌های مختلف برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی هم به تصویر کشیده می‌شود.

وی گفت: موزه استکبارستیزی طبس بدون شک به یک زیرساخت فرهنگی بین‌المللی برای نظام جمهوری اسلامی و استان خراسان جنوبی تبدیل خواهد شد.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» از سوی نیروهای ویژه ارتش این کشور (دلتا فورس) با هدف آزادسازی جاسوسان خود که در بند دانشجویان پیرو خط امام (ره) در تهران بودند، طراحی و اجرا شد.

۶ فروند هواپیما و هشت فروند بالگرد نظامی آمریکا وارد فضای پروازی ایران شدند ولی پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ چند فروند بالگرد و هواپیمای آنها بر اثر نقص فنی و وقوع طوفان شن در صحرای طبس از بین رفت و دچار شکست خفت‌بار شدند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می‌شود، هشت تن از نیروهای آمریکایی کشته شدند و باقیمانده نیروها فرار کردند بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس – یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در محل مسجد شکر طبس برگزار می‌شود.