#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: براساس پیش‌بینی فصلی هواشناسی در مجموع مقدار بارندگی‌ها در فصل بهار برای این استان کمتر از نرمال است.

علیرضا خندان‌رو روز پنجشنبه افزود: مقدار بارندگی‌ها برای خراسان جنوبی از اواسط فروردین تا اواسط اردبیهشت ماه در مجموع کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود و در برخی مناطق، بارندگی نرمال و در برخی مناطق کمتر از نرمال را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بارش‌ها از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد امسال در شمال شرق استان از جمله شهرستان‌های زیرکوه و درمیان ۱۰ میلیمتر کمتر از نرمال پیش‌بینی شده و میانگین بارش بلندمدت استان در فصل بهار ۳۰.۲ میلیمتر است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۷۰.۴ میلیمتر رسیده است گفت: این مقدار بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۸۲ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۹ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون بیشترین بارندگی‌ها با ۱۰۸.۵ میلیمتر در شهرستان قاینات و کمترین میزان بارندگی‌ با ۵۲.۵ میلیمتر در شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

خندان‌رو گفت: براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا پایان بهمن سال گذشته، ۸۴ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر پدیده خشکسالی است و از مجموع مساحت استان ۱۶ درصد در وضعیت نرمال، ۲۵ درصد خشکسالی خفیف، ۳۰ درصد خشکسالی متوسط، ۱۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۷ درصد هم درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

بارش نرمال با تقسیم بارش واقعی به بارش نرمال، ضرب در ۱۰۰ محاسبه می‌شود و به‌طور معمول در مقیاس‌های زمانی ماهانه از یک تا چند ماه که معرف یک فصل ویژه است یا مقیاس‌های ماهانه که معرف یک سال یا یک سال آبی متغیر است، به کار می‌رود.