فرخنده گفت: اولین دوره سوگواره استانی عکس عاشورایی مولای عطشان در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

، علی فرخنده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ستاد عفاف و حجاب استان اظهار کرد: اولین دوره سوگواره استانی عکس عاشورایی «مولای عطشان» با همت تشکل‌های مردمی وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

 

وی در ادامه زمان برگزاری این سوگواره را از ۲۷ تیرماه تا هفتم مرادماه ۱۴۰۲ مصادف با یازدهم محرم است، افزود: هدف اصلی این سوگواره به تصویر کشیدن ایین‌ها و سنت‌های کهن عاشورایی استان، مشارکت مردم در زنده نگه‌داشتن مراسم سنتی عزاداری ایام محرم و برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در حسینیه‌ها، مساجد تاریخی و تکیه‌های کهن استان است.

 

فرخنده بیان کرد: در چند ماه آینده که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان خراسان جنوبی سفر خواهد کرد این آثار در قالب نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

 

اجرای طرح فرهنگی« اصیلا» در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه به اجرای طرح فرهنگی «اصیلا» براساس مصوبه ستاد عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم بخش اساسی مد و لباس در حوزه زیست عفیفانه، ایجابی است و نیازمند این هستیم که برنامه‌های فرهنگی طراحی کنیم و حوزه اندیشه و اعتقادات نسل جدید را محکم کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه این رویداد پنج مرحله‌ای است، تصریح کرد: فاز اول این طرح فرهنگی از مردادماه آغاز می شود و به مدت دو ماه با محوریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشکده سپیده کاشانی در حوزه رویداد خلاقیت و ایده‌پردازی در حوزه مد و لباس است.

 

فرخنده عنوان کرد: فاز دوم این طرح همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه از ابتدای مهرماه آغاز می شود و دانشگاه بیرجند رویداد علمی و پژوهشی حوزه پوشش در فرهنگ ایرانی و اسلامی را با کمک اساتید و دانشجویان مورد بحث قرار می‌دهد و در اختتامیه این بخش ما خلق آثار علمی و پژوهشی در حوزه پوشش ایرانی اسلامی را خواهیم داشت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: همزمان با آن شهرداری‌های استان طرح‌های گرافیکی را در بیلبوردهای تبلیغاتی اکران عمومی خواهد کرد و همچنین حوزه علمیه، ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و … در مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد و کرسی های آزاد اندیشی به بحث تبیین در این زمینه خواهند پرداخت.

 

وی بیان کرد: آخرین مرحله اجرای این رویداد خلاقیت به برگزاری نمایشگاهی ارائه محصول در حوزه مد و لباس به مردم در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی وصل خواهد شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور