مردم خراسان جنوبی به پیشگامی در امور خیر شهرت دارند و وجود ۶۸۰ موقوفه، ۲ هزار رقبه و هزار و ۶۰۰ ملک مزروعی گواه بر اهتمام مردم شهرستان قاینات به سنت حسنه وقف است.

وقف از سنت‌های زیبای اسلامی و تجلی احسان و نیکوکاری در سیره ائمه اطهار (ع) محسوب می‌شود و صدقه جاریه‌ای است که در آن مال پس از وقف هیچ گاه نقل و انتقال پیدا نکرده یا از بین نمی‌رود فقط  منفعت آن است که با توجه به نیت واقف برای امور خیر هزینه می‌شود.

همچنین گسترش فرهنگ وقف در جامعه، بستر مناسبی برای رشد ارزش‌های معنوی و الهی بوده و اسلام به سنت حسنه وقف به عنوان یک اهرم‌ موثر اعتقادی و فرهنگی برای جبران نیازهای مادی و معنوی جامعه از صدها سال پیش تاکنون توجه داشته است.

واقفان خیراندیش با اختصاص بخشی از اموال خود برای خدمت مستمر به جامعه که بارزترین و روشن‌ترین مصداق احسان، انفاق، صدقه جاریه، تعاون و باقیات الصالحات است، منشاء خدمات فراوان اجتماعی، علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه بوده‌اند که وجود صدها درمانگاه، بیمارستان، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزاران مسجد، قنات، پل، آب انبار و سایر اماکن رهاورد این نیکوکاری و نوعدوستی است.

شهرستان قاینات نیز از دیرباز آثار متعدد وقفی را ثبت و ضبط دارد و مردم این منطقه در بخش‌های مختلف آموزشی، بهداشتی، کشاورزی، بقاع متبرکه و روضه سیدالشهدا از ثواب صدقات جاریه گذشتگان خود بهره‌مند بوده و همه ساله در کنار واگذاری‌های خیریه، وقف‌های متعددی داشته‌اند.

در این خصوص وجود ۶۸۰ موقوفه، ۲ هزار رقبه و هزار و ۶۰۰ ملک مزروعی گواه بر اهتمام مردم مومن و انقلابی قاینات در اجرای سنت وقف است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قاینات با تشریح مزیت ماندگاری، اهتمام به نیت واقف و اشتغال‌آفرینی وقف گفت: نیمه نخست سال جاری ۶ وقف جدید به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان در این شهرستان به ثبت رسید و از محل درآمد موقوفات شهرستان نیز ۶۰۰ میلیون تومان اجرای نیت شد همچنین به کمک خیرین یک میلیارد تومان در بقاع متبرکه هزینه شده است.

حجت الاسلام علی رمضان‌پور افزود: قدیمی‌ترین موقوفه در شهرستان قاینات مدرسه علمیه جعفریه و مربوط به سال ۱۱۳۷ هجری قمری است.

وی بیان کرد: جوان‌ترین واقف قاینی ۳۲ سال سن دارد و وقف در این منطقه از جایگاه خوبی بین مردم برخوردار است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قاینات با اشاره به وجود ۱۳ بقعه متبرکه و ۵۰ زیارتگاه در قاینات و نیز وجود سایر نیازمندی‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی که تحت تاثیر کرونا افزایش یافته است از مردم و خیرین خواست برای تسریع در توسعه اماکن مذهبی و امکانات رفاهی زوار و تامین نیازمندی‌های متعدد جامعه، با وقف بخشی از اموال خود در این اقدام خداپسندانه شریک شوند.

وی با تاکید بر لزوم اجرای نیت واقفین و حراست از آن گفت: از شهرداری می‌خواهیم درخصوص تعیین تکلیف اراضی وقفی داخل معابر شهر قاین همکاری بیشتری داشته باشد تا امکان حراست از نیت واقفان این اراضی فراهم شود.

حجت الاسلام رمضان‌پور همچنین از توزیع ۵۰۰ بسته غذایی به ارزش هر بسته ۲۵۰ هزار تومان و ۵۵ بسته حمایتی تحصیلی بین نیازمندان از محل نیات واقفین خبر داد.

وی گفت: در حوزه عمرانی نیز ۱۲ واحد مسکونی در سال جاری به صورت مشارکتی در حال ساخت است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قاینات به طرح‌های فرهنگی اوقاف اشاره کرد و افزود: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، بصیرت عاشورایی و سوگواره یاس نبوی در طول سال برگزار می‌شود.

وی تامین زمین مسکن مزدوجین، درمان بیماران خاص، تحصیل دانش‌آموزان و وقف قرآنی را از مهمترین نیازها و عناوین وقف عنوان کرد که شهروندان در زمان حیات می‌توانند بخشی از اموال خود را در این زمینه وقف کنند.

۲۷ ماه صفر مصادف با ۱۲ مهر امسال در تقویم رسمی کشور به عنوان روز وقف نامگذاری شده و آغاز دهه وقف تا ۲۲ مهر است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.