مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: امشب در خط اصلی انتقال گاز مشکلی نیست اما در خط انتقال سمت غرب استان شرایط سختی داریم.

 رحمان  در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور ویدئو کنفرانسی فرمانداران برگزار شد، افت فشار را از مهمترین مشکلات فعلی در ارتباط با مشترکان گاز عنوان کرد و گفت: با توجه به افت شدید فشار، وضعیت تامین گاز در شهرستان‌های طبس و سرایان بحرانی است.

وی افزود: در شهرستان بشرویه و روستاهای خانیک، مجد، یگی، نیکو با ۱۵۰ مشترک گاز وصل است اما در خداآفرین، سرند و جوزردان با ۶۴ مشترک فشار افت بیشتری داشته و فعلا امکان وصل گاز نیست.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: اکنون فشار گاز در ورودی استان و منطقه “خضری دشت بیاض” ۱۷۸ پی اس آی، بیرجند ۱۳۴، طبس ۵۹، بشرویه، فردوس، سرایان ۵۰، نهبندان ۸۶ و قهستان ۸۲ پی اس آی است.

او گفت: در شهرستان طبس به صورت پراکنده قطعی گاز گزارش شده لذا در صورتی که شهروندان با ۱۹۴ تماس بگیرند نیروهای امدادی شرکت گاز مراجعه کرده و گاز را وصل می‌کنند.

محمودی افزود: ۱۰ گروه ۲ نفره امدادی از استان یزد با همه تجهیزات به خراسان جنوبی اعزام شده‌اند که در شهرستان‌های فردوس، بشرویه، سرایان و طبس مشکلات فنی قطع گاز را پوشش می‌دهند.

وی گفت: ۴۰ نفر از نیروهای بسیج هم در زمینه امداد گاز آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند اما در حال حاضر اولویت استفاده از نیروهای تخصصی شرکت گاز استان و استان‌های معین است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی بر لزوم ادامه صرفه‌جویی در مصرف گاز تاکید و تصریح کرد: به هیچ وجه حق بستن شبکه گاز را نداریم لذا اگر قطع گاز در جایی رخ می‌دهد به خاطر افت فشار بوده و امکان اینکه از قبل اطلاع‌رسانی انجام شود، نیست.

مشکلی در تامین نان وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: درخصوص تامین نان مشکلی در استان وجود ندارد، مشعل و سوخت جایگزن نانوایی‌ها رصد شده و آمادگی لازم در این زمینه وجود دارد.

مهدی جعفری با اشاره به رصد و بازرسی حضوری همه نانوایی‌ها اظهار داشت: در تامین آرد هم مشکلی نداریم.

وی افزود: گلخانه‌های استان از روز گذشته سوخت دوم استفاده می‌کنند اما سرمازدگی گلخانه‌ها به خصوص در شهرستان قاینات را شاهد بودیم که به خاطر خاموش کردن یک مشعل دچار این مشکل شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فقط مجتمع گلخانه خوسف در استان به خاطر نداشتن مشعل، مشکل تامین سوخت دارد، مرغداری‌ها نیز از مدار مصرف گاز خارج شده و به سمت سوخت جایگزین حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به مشکل سوخت خانه‌های کارگری اظهار داشت: فرمانداران باید درخواست سوخت جایگزین از مدیریت بحران داشته باشند که بتوان توزیع کرد.

اصناف تا ساعت ۲۰ مجاز به فعالیت هستند

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: گاز واحدهای صنعتی و اصناف غیرضروری قطع شده و ساعت کار صنوف به ۲۰ کاهش پیدا کرده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: کمبود بخاری برقی در استان داریم و میزان موجود هم با قیمت‌های چند برابری فروخته می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: روز گذشته با همکاری برخی صنایع شاهد کاهش ۳۲ درصد مصرف برق در استان بودیم.

مهدی دادگر افزود: مدیریت برق شهرک‌های صنعتی از طریق مذاکره پیش می‌رود که شهرستان طبس در این خصوص ۶۰ درصد کاهش مصرف را اعمال کرد.

وی عنوان کرد: امروز مصرف برق در شهرک صنعتی نهبندان ۹۳ درصد، فاز یک بیرجند ۳۲ درصد و سربیشه صفر درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: رفتار با مشترکان همراه در وصول مطالبات متفاوت است اما صنایع درخواست مراعات در مراجعات مالیات و بیمه دارند.

وی افزود: مصرف استان ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه امروز ۲۰۳ مگاوات، روز گذشته همین ساعت ۲۱۳ مگاوات بوده و هفته گذشته ۲۳۴ مگاوات بوده است.

۲۹۰ هزار لیتر نفت سفید در خراسان جنوبی توزیع شد

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم گفت: از روز چهارشنبه هفته گذشته فرآورده‌های نفتی در استان توزیع و تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر نفت سفید در شهرستان‌ها توزیع شده که ۲۹۰ هزار لیتر از این میزان بین مردم توزیع شده است.

محمدرضا عابدانی تاکید کرد: این توزیع مشروط به قطع گاز و با هماهنگی فرمانداران انجام می‌شود و ۱۵۷ کیلوگرم گاز مایع در تاسیسات توزیع شده است.

وی بیان کرد: چند روز است جایگاه‌های سی ان جی استان غیرفعال هستند لذا ۲۳ درصد مصرف بنزین افزایش یافته که تامین شده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: مشکلی در ذخایر سوخت استان نداریم ولی فرمانداران باید درخواست‌ها را ثبت کنند که ارسال سوخت تداوم داشته باشد.

وی گفت: نزدیک به ۱۶۰ شعبه توزیع نفت سفید در سطح استان داریم که در شهر بیرجند سه فروشندگی فعال است.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: از ظهر گذشته عملیات اطلاع‌رسانی ویژه آغاز شد و توصیه‌های لازم برای لزوم صرفه‌جویی در مصرف گاز انجام می‌شود.

علیرضا آینه‌دار افزود: در همه برنامه‌ها به موضوع مدیریت مصرف انرژی و صرفه‌جویی پرداخته و تلاش شده که نگاه شبکه‌های سراسری هم معطوف به خراسان جنوبی شود.

وی گفت: هیچ محدودیتی به لحاظ اطلاع‌رسانی نداریم و حتی ارتباط با نمایندگان استان در مجلس هم برقرار می‌شود.

با ورود موج سرما به کشور و استان طی روزهای اخیر دمای هوا تا ۲۰ درجه زیر صفر هم در خراسان جنوبی کاهش یافت.

بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی در روزهای ۲۱ و ۲۲ و سپس ۲۴ و ۲۵ دی ماه تعطیل شد.

با توجه به ادامه برودت هوا، با پیشنهاد شرکت گاز استان، تصویب کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موافقت استاندار خراسان جنوبی، تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی استان برای دوشنبه ۲۶ دی ماه نیز تمدید شد.