#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از انتشار شیوه‌نامه فاصله‌گذاری اجتماعی در موسسات فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

سید علی زمزم، امروز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و از طرفی ضرورت آغاز فعالیت‌های فرهنگی آموزشی توسط مؤسسات فرهنگی هنری و جلوگیری از خسارت‌ها و ضرر و زیان ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی آموزشی، برای کارفرمایان، کارمندان شاغل و مربیان و اساتید شاغل در این مراکز، آغاز فعالیت‌های آموزشی مراکز با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق این شیوه‌نامه بلامانع است.
وی افزود: شیوه‌نامه مذکور تابع ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در صورت صدور اطلاعیه‌های جدید، اولویت اجرایی با دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: آغاز به فعالیت و اشتغال کارکنان، اساتید، مربیان و هنرمندان شاغل در مراکز فرهنگی، هنری و آموزشی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استمرار آموزش‌های فرهنگی هنری به منظور دستیابی به اهداف آموزشی و ارائه خدمات به مخاطبان و فراگیران که در شرایط قبل از کرونا در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کرده‌اند و استمرار فعالیت‌ها و انجام امور اجرایی و اداری مؤسسات و مراکز فرهنگی به منظور انجام تعهدات و ارائه خدمات از جمله اهداف انتشار این شیوه‌نامه است.

زمزم ادامه داد:  اطلاعات موسسه فرهنگی هنری و واحد آموزشگاهی در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید ثبت و کد رهگیری دریافت و پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در موضوع بهداشت محیط و ضدعفونی مداوم تجهیزات و مکان مورد استفاده توسط مؤسسات فرهنگی هنری به دقت رعایت شود.

وی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی سایت‌ها و کارگاه‌های سنجش به صورت روزانه ضد عفونی و نسبت به شارژ مایع صابون آن‌ها به صورت مستمر اقدام شود، تصریح کرد: حضور مهارت‌آموزان و مربیان در کارگاه‌های آموزشی و آموزشگاه‌ها و مؤسسات صرفا با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی از قبیل استفاده  از دستکش، ماسک و … و استفاده از مواد ضدعفونی و شستشوی دست‌ها صورت پذیرد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در زمان ورود مهارت‌آموزان به مراکز و آموزشگاه‌ها، کنترل‌های لازم در خصوص میزان تب و استفاده از لوازم بهداشتی از قبیل دستکش، ماسک و … معمول و از ورود مهارت آموزان با تب بالای ۳۸ درجه و عدم استفاده از لوازم بهداشتی جلوگیری شود و برای ضدعفونی تجهیزات و ابزارآلات دقت شود که اصول ایمنی از قبیل قطع بودن برق و جلوگیری از بروز صدمه به دستگاه‌ها به عمل آید.

وی افزود: در صورت مشاهده مهارت آموزان یا همکارانی که دارای علائم اولیه بیماری هستند، ضمن قرنطینه فرد بیمار در اسرع وقت با اورژانس تماس حاصل شود و تمامی مراجعه کنندگان، مهارت‌آموزان و مربیان باید لوازم فردی مجاز و مورد نیاز اعم از خودکار، مداد، پاکن، ماشین حساب، و … را با خود داشته باشند و از وسایل یکدیگر استفاده نکنند.

زمزم بیان کرد: تمامی تجهیزات و ابزارآلات آموزش و سنجش قبل از شروع دوره یا آزمون توسط مهارت‌آموزان با مواد ضدعفونی سطوح که در اختیار آنان قرار داده می‌شود به صورت دقیق و کامل ضدعفونی شود و تجهیزاتی که به صورت مشترک توسط مهارت‌آموزان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه حتما باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که تجمعی صورت نپذیرد و ضدعفونی بخش‌هایی از دستگاه که توسط استفاده کنندگان لمس می‌شود مرتبا انجام شود، ادامه داد: تجهیزات و وسایل آموزشی و کمک آموزشی و آزمونی به نحوی چیدمان شود که حداقل فاصله مهارت‌آموزان با آزمون دهندگان از یکدیگر و مربی با آزمونگران حداقل یک متر و نیم باشد.

زمزم اظهار کرد: در زمان اجرای آموزش و حضور مهارت آموزان و مربی در کارگاه با آموزشگاه و همچنین برگزاری آزمون ترتیبی اتخاذ شود تا تهویه کامل هوا در صورت امکان به صورت مداوم در غیر این صورت هر یک ساعت یکبار با در فواصل آزمون‌ها برای مدت ۱۵ دقیقه صورت پذیرد.