رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: اگر آموزش و پرورش روند پژوهشی به خود گیرد و در این سازمان تاثیرگذار، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود به طور حتم شاهد جامعه‌ای پویا خواهیم بود.

مجید پورعیسی روز شنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری افزود: دانش‌آموز محوری در مدارس رمز توسعه هر کشور است، امروز کشورهای پیشرفته به این مهم تکیه زده‌اند.

وی یادآور شد: بذر توسعه از کارخانه و صنعت آموزش و پرورش بیرون می‌آید و امروز معلمان برای تحقق این مهم باید به روز و خلاق باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی ادامه داد: ایران در زمان مشروطه به دنبال اقدامات سیاسی رفت اما ژاپن نظام تعلیم و تربیت را در دستور کار قرار داد و در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کرد و امکانات آموزشی در روستاها و مرکز استان‌ها یکی شد، ژاپن دنیا را گرفت و محصولاتش امروز در تمام دنیا پخش است.

وی اضافه کرد: سنگاپور زمانی محل تبعید جنایتکاران بود تا مدیرانی شایسته آمدند و در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کردند، الان سنگاپور بیشترین بهره‌وری و سرانه ثروت ملی را دارد.

پورعیسی اظهار داشت: امروزه فضای پژوهشی باید در مدارس ایجاد شود زیرا بسیاری از دانش‌آموزان از معلمان خلاق‌ترند و جایگاه‌شان در حدی است که در یک دوره برنامه‌ریزی ۲۰ ساله می‌توان سرنوشت یک کشور را تغییر داد.

وی  گفت: متاسفانه جامعه ما هنوز از روش‌های سنتی عبور نکرده است به طوری که روش‌های ۲۰ سال گذشته جوامع مدرنیته امروز در جامعه ما پیاده‌سازی می‌شود.

وی تصریح کرد: مدارس امروز باید به سمت استاندارد سازی برود و زیرساخت‌های توسعه با پژوهش دنبال شود، دانش آموز فقط نباید از طریق مغز آموزش ببیند بلکه باید خلاقیت و نوآوری در آنان زنده و تقویت شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته همه دانش‌آموزان در کنار هم درس می‌خوانند و تفکیک نمی‌شوند زیرا کارشناسان معتقدند جداسازی دانش‌آموزان از لحاظ هوش باعث نگاه تک بعدی و تباهی زندگی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: چرا ۱۱۰ سال پیش نفت را کشف کردیم ولی هنوز توسعه پیدا نکردیم؟ چرا مدیران و کارکنان بهره‌وری لازم را ندارند، چرا پزشکان همچون پزشکان گذشته به دنبال شفا و معالجه نیستند؟ چرا در جامعه به استاندارد لازم نرسیدیم، چرا آمار طلاق و زندانی‌ها زیاد است؟

وی گفت: همه این مشکلات برمی‌گردد به اینکه ما کار زیربنایی و پژوهشی لازم را انجام ندادیم و آزادی عمل و یکسان‌سازی را برای دانش‌آموزان کمتر فراهم کردیم.

از ۲۳ تا ۲۸ آذر هفته پژوهش و فناوری است.