امام جمعه اهل سنت اسدیه خراسان جنوبی گفت: امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هفته وحدت را معین کردند تا زمینه‌ای برای اتحاد مسلمین باشد و اثرات آن را امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم.

مولوی سید احمد عبداللهی روز سه‌‎شنبه در نشست مشترک علما، بزرگان و متنفذین تشیع و تسنن خراسان جنوبی که همزمان با آغاز هفته وحدت در شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان برگزار شد، افزود: کسانی که تقوا دارند اهل وحدت هستند.

وی گفت: وحدت امت اسلام امروز از اوجب واجبات است چرا که با وحدت، توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود.

امام جمعه اهل سنت اسدیه افزود: دستور پیامبر گرامی اسلام (ص) است که باید بین مسلمانان وحدت باشد و این موضوع خیلی ارزشمند و لازمه جامعه اسلامی است.

وی بیان کرد: امروز وحدت بین مسلمانان با توجه به توطئه‌های مختلف دشمنان بیشتر از هر زمانی لازم است و همه مسلمانان وظیفه دارند وحدت و همدلی بین خودشان را حفظ کنند و ارتقا دهند.

مولوی عبداللهی گفت: مسوولان نیز با عملکرد خود می‌توانند وحدت را عملا در جامعه ایجاد کنند و باید با ارائه خدمت صادقانه به مردم در راستای وحدت عملی تلاش کنند همانطور که در شهرستان مرزی درمیان آبرسانی و گازرسانی به روستاهای دورافتاده عملکرد خوبی است که تاثیر مهمی در وحدت دارد.

وی ادامه داد: امروز متاسفیم که دشمنان اسلام افرادی را تربیت کنند که در عبادتگاه مسلمین و روز جمعه به نام اسلام، مسلمانان را به شهادت برسانند در حالی که در اسلام خون، جان و مال مسلمانان خیلی محترم‌ است.

امام جمعه اسدیه هم در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت وحدت عملی اعتقاد راسخ دارد که در این زمینه گام برداشته و امروز وحدت عملی را به مسلمانان جهان ثابت کرده است.

حجت الاسلام مصیب خزاعی افزود: یکی از نعمت‌هایی که خداوند در قرآن کریم تذکر می‌دهد، نعمت امنیت و تالیف قلوب است که ما در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب دارای وحدت عملی در گفتار و عمل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همه علمای شیعه و سنی وحدت عملی را به مردم اعلام کنند گفت: باید در جمهوری اسلامی ایران قدردان امنیت جامعه هم باشیم چرا که در کشورهای مختلف، مسلمانان یکدیگر را قلع و قمع می‌کنند که به خاطر جهل جاهلان و حماقت دشمنان ماست.

امام جمعه اسدیه گفت: اگر در کشورهای مسلمان، بیداری و وحدت باشد، دشمنان در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهند ماند و دشمنان در حال حاضر فقط زبان زور را می‌فهمند که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار نظامی در برابر قدرت پوشالی آمریکا ایستاده است.

وی ادامه داد: منظور ما از وحدت، وحدت مذاهب نیست بلکه وحدت بین مذاهب است یعنی شیعه و سنی با حفظ مذهب در کنار یکدیگر باشند.

حجت الاسلام خزاعی گفت: ابتدا نیاز به تقریب داریم و نتیجه تقریب، وحدت است.

وی افزود: بعد از وحدت، الفت به وجود می‌آید و باید قدردان تالیف قلوبی باشیم که در جمهوری اسلامی ایران بین شیعه و سنی شکل گرفته است.

امام جمعه اسدیه، شهرستان درمیان را دارالتقریب خراسان جنوبی خواند و گفت: سال‌هاست که در این شهرستان شیعه و سنی با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در میدان‌های مختلف صحنه‌های زیبایی از وحدت و همدلی را به نمایش گذاشته‌اند.

برنامه‌های بزرگداشت هفته وحدت از ۱۲ ربیع‌الاول (۲۷ مهر ماه) آغاز شد و ۴۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته وحدت در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی به‌خصوص شهرستان‌های تلفیقی برگزار می‌شود.

امسال سه مجموعه قرارگاه عملیاتی شهید ناصری، دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی و اداره کل تبلیغات اسلامی در کنار هم برای اجرای برنامه‌های هفته وحدت فعالیت و مشارکت دارند.

هفته وحدت فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) بنابر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد (ص) بنابر روایات شیعه است که از سوی امام خمینی (ره) هفته وحدت نام گرفت.