بازدیدکنندگان یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از «کف »، دسری که بیشتر به عنوان بستنی زمستانی در خراسان جنوبی مرسوم بوده، استقبال کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، کوکب حقدادی، در خصوص مفهوم «کف زنی» و یا «بیخ زنی» اظهار داشت: «کف زنی» و یا «بیخ زنی» دسری است، که بیشتر به عنوان بستنی زمستانی در خراسان جنوبی مرسوم بوده و از ریشه گیاهی به نام «بیخ» است، که در کوهستان های خراسان جنوبی یافت می شود.

این نویسنده اهل شهرستان «سرایان»اضافه کرد: برای تهیه این دسر ریشه گیاه بیخ را ۲ بار جوشانده و آب آن را عوض کرده و بار سوم جوشانده رو در ظرفی نگهداری می کنند.

وی که در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی حضور پیدا کرده بود، ادامه داد: در فصل زمستان مقداری از جوشانده را در ظرفی ریخته و با چوبی به نام دسته «گز» که تهیه شده به هم می زنند تا به صورت کف درآید و با اضافه کردن شکر این روند تا به صورت قوام بستنی شود ادامه پیدا می کند.

 

حقدادی گفت: در شهرستان سرایان این دسر در فصل سرما و مهمانی های دور همی بیشتر استفاده می شود، در شب های یلدا، مهمانی های خانواده عروس یا داماد، با مغز پسته، بادام و گردو تزیین شده و سرو می شود، که بسیار مقوی، ضد نفخ بوده و سبب تقویت معده خواهد شد

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله