معاون مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد است برخی مناطق کشور را به شکل حرفه ای برای برگزاری رویدادهای هنری در نظر بگیرد.

اردشیر میرمنگره روز چهارشنبه در نشست خبری دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان در بیرجند افزود: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره اجرای یک رویداد حرفه ای در منطقه جنوب شرق برای تمرکززدایی امور مدیریتی از مرکز به سمت مناطق است.
وی گفت: استفاده از ظرفیت های محیطی، مدیریتی و هنری هنرمندان خراسان جنوبی از دیگر اهداف این جشنواره است.
وی اظهار داشت: برگزاری این رویداد و دیگر رویدادهای مشابه، امکان اجرای برنامه های ویژه برای یک منطقه را ایجاد می کند.
معاون مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر کار ما در منطقه تقویت شود، جهانی دیده می شویم اما اگر یک لغت بین المللی را پسوند رویداد کنیم اثری ندارد و بهتر است با رشد عینی و کیفی امکان بین المللی یک رویداد را فراهم کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: اختتامیه دومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار روز جمعه ٣٠ فروردین ماه با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و اساتید مجسمه سازی کشور در شهرستان نهبندان برگزار می شود.
ناصر نبی زاده افزود: ۱۱۸ اثر در قالب ۹۰ گروه از ۱۷ استان کشور به دبیرخانه جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار ارسال شد که پس از داوری آثار ۲۵ گروه از ۱۱ استان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.
وی اظهار داشت: آثار راه یافته به جشنواره از استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، همدان، لرستان، البرز، یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و تهران است که در این جشنواره شرکت می کنند.
وی گفت: برای اینکه حوزه های محلی و بومی هم در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد، ۱۶ گروه نخستین بار از گروه های محلی منطقه در این جشنواره شرکت می کنند.
نخستین جشنواره ملی مجسمه های نمکی سال ۱۳۹۶ برگزار شد و آثاری از هنرمندان ۲۲ استان کشور به دبیرخانه جشنواره رسید.
جشنواره در سال گذشته با وجود ارائه فراخوان، به دلیل خشکسالی و مساعد نبودن شرایط جوی برگزار نشد و اکنون در پی بارش باران و آماده شدن تالاب، دومین جشنواره با حضور ۲۵ گروه از استان های مختلف کشور روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین برگزار می شود و روز جمعه در مراسم اختتامیه گروه های برتر معرفی خواهند شد.
تالاب کجی نمکزار نهبندان با چشم انداز زیبا در ۷۵ کیلومتری نهبندان و حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است.
مساحت آن بیش از ۲۲ هزار هکتار است و با وجود دو دهه خشکسالی در استان خراسان جنوبی هنوز زنده و پایدار است که زیستگاه پرندگان آبزی به شمار می رود.
این تالاب شوره زار وسیع بوده که با توجه به شوری زیاد خاک آن به دریاچه ای پوشیده از نمک و به رنگ سفید تبدیل شده است.
مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله