استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از پیشران‌های بزرگ توسعه استان و شرق کشور مرز ۳۳۱ کیلومتری خراسان جنوبی با افغانستان است که ظرفیت خوبی را برای توسعه ایجاد می‌کند.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی که با حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه مرزی ماهیرود شهرستان سربیشه برگزار شد، افزود: ما به دنبال استفاده هرچه بیشتر از این فرصت هستیم و در حوزه مرز فعالیت خوبی صورت گرفته و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان نیز فعال است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که تحت فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها قرار داریم، پایانه مرزی ماهیرود یکی از پایانه‌های تجاری بزرگ کشور بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حتی در زمان شیوع کرونا فعالیت این پایانه تعطیل نشد و ۲ هزار و ۸۴۸ هزار تن صادرات انجام شد که ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طبق آمار در ۱۰ ماه گذشته، ‌۴۷ درصد صادرات کشور به افغانستان بوده که ۳۲ درصد آن در خراسان جنوبی انجام شده و نشان می‌دهد همجواری با مرز، موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کرده است.

ملانوری اظهار داشت: این سایت برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده که کمک زیادی به اشتغال مرزنشینان است و روزانه هزار نفر از افاغنه در این فضا مشغول به کارند.

وی گفت: استقرار پایانه مرزی ماهیرود به عنوان یک الگوی موفق بیانگر این است که در سایر شهرستان‌های مرزی هم می‌توانیم بازارچه‌های فعال و موفق داشته باشیم که رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و در حال پیگیری هستیم.

وی با بیان اینکه تجار و مرزنشینان ما و افغانستان علاقه‌مند به توسعه فعالیت‌ها در دیگر مرزهای استان هستند افزود: به دلیل اشتراکات زیادی که داریم امیدواریم این اتفاق بیفتد و ما به آینده نزدیک در تحقق این هدف که به توسعه کشور نیز کمک می‌کند، امیدواریم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اقدامات زیرساختی و رفاهی برای خدمت به مرزنشینان که بخشی از امنیت ما به واسطه حضور آنها است، در دستور کار است و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌ها دارد.

وی با اشاره به افتتاح ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در شب گذشته و آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر در روز جاری گفت: اجرای باند دوم در نقطه صفر مرزی به این دلیل است که می‌خواهیم زیرساخت‌های توسعه‌ای در این مناطق افزایش یابد تا کمک بزرگی به مباحث توسعه‌ای کشور شود.

ملانوری عنوان کرد: براساس گزارش‌‎ها در حال حاضر ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در راه‌های خراسان جنوبی در دست اجراست که ۲۳ کیلومتر تا پایان سال و ۱۰۰ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه حوزه راهسازی بین ایران و مرز فراه افغانستان را هم پیگیری می‌کنیم گفت: در فرودگاه‌ها نیز اقداماتی در دست بررسی است که به زودی افتتاح می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه پروازها دستور خوبی وزیر داد تا پروازها توسعه پیدا کند و این سفر برکات زیادی را برای استان ما خواهد داشت.

وی افزود: از شب گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی بخشی از مسایل استان به صورت صحنه‌ای مدیریت شده و وزیر طی ارتباط بی‌سیمی با مدیران حوزه‌های مختلف در وزارتخانه موارد را پیگیری و دستورات لازم را صادر کردند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: جاده شهداد – نهبندان بر اثر سیل تخریب شد و جاده‌ای که برای رونق استعدادها شکل گرفته همچنان دچار مشکل است.

مصطفی نخعی افزود: یکی از دلایل عدم رونق اقتصادی و مشکلاتی که در شرق کشور داریم، نبود زیرساخت‌‎های مناسب و جمعیت کم است که امروز به عنوان نگرانی از آن یاد می‌شود.

وی بیان کرد: تقسیم اعتبارات نه در این مقطع بلکه در همه مقاطع در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه راه کشور عادلانه نبوده و چالش‌هایی که در زیرساخت‌های ارتباطی داریم بخش زیادی به این موضوع برمی‌گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کار سختی نیست با نگاه به نقشه‌های بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها مشخص می‌شود که تقسیم ناعادلانه اعتبارات چه مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: در جاده‌های روستایی هم این مشکل وجود دارد و از ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی نهبندان ۵۰۰ کیلومتر با مشکل تخریب مواجه است.

نخعی افزود: ماهیرود در شهرستان سربیشه نیز به عنوان قلب تپنده اقتصادی در شرق کشور دارای اهمیت بسیاری است و ما همیشه از رشد درآمدهای گمرکی و مراودات صحبت می‌کنیم در حالی که اینجا زحمات زیادی کشیده شده اما مردم بومی همین منطقه مشکلات زیادی دارند و با همه رونق‌ها عده‌ای بیکارند و نیازمند توجه هستند.

وی گفت: جاده ماهیرود با استانداردهای روستایی ساخته شده است و صدها تریلی روزانه از اینجا تردد می‌کنند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی توجه جدی به زیرساخت‌های خراسان جنوبی در اعتبارات را خواستار شد و افزود: مشکلات ما در حوزه راه و شهرسازی استان کم نیست که امیدواریم با تلاش مجدانه شاهد رفع مشکلات و توسعه باشیم.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و اکنون فقط مرز ماهیرود سربیشه فعال است.

وزیر راه و شهرسازی و همراهان از راه زمینی دوشنبه شب از کرمان به خراسان جنوبی آمد و در محور دیهوک – راور شهرستان طبس ۹۰ کیلومتر باند دوم از راه‌های خراسان جنوبی را افتتاح کرد.

محمد اسلامی امروز (سه‌شنبه) از پایانه مرزی ماهیرود بازدید کرد و عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های این استان در این منطقه کلنگ‌زنی شد.

بهره‌برداری همزمان ۳۵ کیلومتر راه روستایی در استان، آغاز عملیات اجرایی پنج هزار و ۹۸۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن، بازدید از قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – یونسی و افتتاح ساختمان پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در این سفر ۲ روزه است.